شلیک‌های مرگبار در بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۳۳
شلیک‌های مرگبار در بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان

گروه گوناگون  این روزها بحث مجوز حمل سلاح در امریکا، نگرانی‌های بسیاری برای شهروندان و بسیاری از دولتمردان ایجاد کرده است. دونالد ترامپ نیز مانند بسیاری از تصمیمات غیرقابل‌ پیش‌بینی خود از قانون حمل سلاح در امریکا دفاع کرده و تقریبا تمامی تلاش‌ دولت‌های قبلی امریکا را در جهت کنترل حمل سلاح زیر سوال برده است. هر چند طبق آمار منتشر شده، میزان تلفات در شهرهایی مانند السالوادور بسیار بالاست اما در میان کشورهای توسعه‌یافته جهان، امریکا رتبه اول در شمار مرگ‌ومیرهای خشونت‌آمیز با استفاده از سلاح گرم را به خود اختصاص داده است. براساس آمار منتشر شده، سال 2017 یکی از مرگبارترین سال‌ها در امریکا بود که شمار قابل ‌توجهی افراد در تیراندازی‌های مرگبار و کشتارهای دسته‌جمعی خشونت‌بار جان خود را از دست دادند.

این درحالی است که در سال 2018 نیز براساس اخبار موجود، میزان تیراندازی و خشونت با اسلحه در مدارس امریکایی رو به افزایش است، این آمار حاکی از افزایش مجموع تلفات در سال جاری است.

طبق آمار رسمی منتشر شده در میان اقتصادهای بزرگ‌ جهان، امریکا بالاترین آمار حمل سلاح و تلفات خشونت‌آمیز را به خود اختصاص داده است. در این آمار به شمار تلفات ناشی از استفاده سلاح در امریکا، آلمان، بریتانیا، چین و ژاپن در سال 2016 پرداخته شده است.

همانطور که گفته شد، شمار مرگ‌ومیرهای خشونت‌آمیز در کشورهایی مانند السالوادو و ونزوئلا به ترتیب به 72.5و 64.3 نفر در هر 100هزار نفر می‌رسد. این رقم تفاوت قابل ‌توجهی در مقایسه با کشوری مانند امریکا دارد اما همانطور که گفته شد در میان کشورهای توسعه‌یافته، امریکا رتبه اول را در میزان تلفات ناشی از سلاح گرم به خود اختصاص داده است. براساس آمار رسمی منتشر شده در سال 2016 در امریکا در مجموع 10هزار و 147نفر با سلاح گرم به قتل رسیده یا اقدام به خودکشی کرده‌اند؛ در واقع در این سال تلفات اسلحه در درگیری‌های خشونت‌بار به 3.149نفر در میان هر 100هزار نفر رسید. افزایش آمار تلفات ناشی از حمل سلاح درحالی است که دونالد ترامپ بارها در ماه‌های گذشته از قانون حمل سلاح در امریکا دفاع و اعلام کرده که برنامه‌یی برای مقابله و کنترل حمل سلاح در کشورش ندارد و از آن حمایت می‌کند.

در سال 2016 آلمان شاهد حمله مرگباری در مرکز خرید شهر مونیخ بود؛ حمله‌یی که باعث واکنش مقامات این کشور و تاکید آنها برای کنترل و ممنوعیت حمل سلاح‌های کشنده شد. هر چند که در بسیاری از گزارش‌ها، آلمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکنندگان اسلحه در جهان به ‌شمار می‌رود اما این کشور درحالی در فهرست بالاترین مرگ‌ومیرهای ناشی از سلاح گرم قرار می‌گیرد که تفاوت قابل ‌توجهی با شمار تلفات در امریکا دارد. طبق آمار رسمی منتشر شده از میزان تلفات ناشی از تیراندازی‌های مرگبار در آلمان در سال 2016 حدود 82 نفر در این کشور توسط اسلحه به قتل رسیده یا اقدام به خودکشی کردند. آن طور که گفته شده در این سال حدود 0.100 نفر در میان هر 100هزار نفر در آلمان با سلاح گرم جان خود را از دست دادند.

آن طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده بیش از 300کودک زیر 13سال در بریتانیا، مجوز حمل سلاح گرم در اختیار دارند. این آمار درحالی منتشر شده که در سال 2016 افزایش حملات خیابانی و ناامنی در بریتانیا، مقامات این کشور را به سختگیری بیشتر درباره ارائه مجوز حمل سلاح به افراد وا داشته است. طبق آمارهای رسمی منتشر شده در سال 2016 در میان هر 100‌هزار بریتانیایی حدود 0.048 نفر با استفاده از سلاح گرم کشته شدند. طبق این گزارش مجموع تلفات 28نفری ناشی از استفاده اسلحه در سال 2016 بریتانیا را در میان کشورهای توسعه‌یافته در رتبه سوم آمار تلفات ناشی از حمل سلاح گرم قرار داده است.

براساس آمار رسمی ارائه شده، شمار تلفات در این کشور نسبت به امریکا، آلمان و بریتانیا بیشتر بوده اما با توجه به تراکم جمعیت در این کشور، چین در رتبه چهارم میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از سلاح گرم قرار دارد. آنطور که گفته شده، در سال 2016 در مجموع 470نفر در این کشور توسط اسلحه جان خود را از دست دادند؛ تقریبا حدود 0.033 نفر در میان هر 100هزار نفر. این رقم در ژاپن به 0.032 نفر در میان هر 100هزار نفر می‌رسد.

 

ارسال نظر