امنیت ملی با تعرفه 25 درصدی

۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۶۸
امنیت ملی با تعرفه 25 درصدی

گروه گوناگون  هنوز چند روزی از توافق امریکا و چین درباره لغو تعرفه‌ها نگذشته که خبرها حاکی از تصمیم جدید دونالد ترامپ برای افزایش تعرفه واردات وسایل نقلیه است. آن طور که گفته شده، دولت امریکا به بهانه تامین امنیت ملی تصمیم دارد، تعرفه واردات خودرو را تا 25درصد افزایش دهد. براین اساس به‌ دلیل کاهش تقاضا برای خرید خودروهای خارجی، کشورهای مهم صادرکننده با بحران‌های اقتصادی بسیاری روبه‌رو خواهند شد. طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده بسیاری از خودروسازان بزرگ در جهان با ابراز نگرانی نسبت به این تصمیم ترامپ واکنش‌ نشان دادند. آن طور که گفته شده، تصمیم دولت امریکا درحالی رسانه‌یی شده که انتشار این خبر منجر به کاهش قابل ‌توجه سهام بسیاری از خودروسازان در سطح جهان به خصوص خودروسازان اروپایی شده است.

طبق تازه‌ترین بررسی‌های صورت‌ گرفته، خودروسازان مکزیک و کانادا با بیشترین آسیب مواجه خواهند بود چراکه گزارش‌های سال 2017 نشان‌دهنده حجم بالای صادرات وسایل‌ نقلیه از این دو کشور به امریکاست. آن طور که گفته شده در سال گذشته میلادی ارزش واردات خودروهای مکزیک و کانادا به امریکا بالغ‌بر 40میلیارد دلار بوده است. آن طور که گفته شده در سال 2017 صادرات خودرو مکزیک به دلیل افزایش تقاضای امریکایی‌ها به بالاترین رکورد خود رسید و امریکایی‌ها به عنوان بزرگ‌ترین مشتریان خودرو مکزیک معرفی شدند. همچنین گفته شده که جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا روز پنج‌شنبه اعلام کرده که اقدام امریکا برای بررسی امکان وضع تعرفه بر واردات قطعات خودرو به این کشور براساس یک منطق پوچ صورت گرفته است.

براساس بسیاری از گزارش‌های منتشر شده در نوامبر 2017 بیش از هزار خودرو ژاپنی در امریکا به ‌فروش رسید که آن طور که گفته شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 20درصد افزایش روبه‌رو بوده است. این آمار درحالی منتشر شده که گفته می‌شود، دونالد ترامپ در سفرهای آسیایی خود خطاب به خودروسازان ژاپنی گفته بود که به‌ جای صادرات خودرو به امریکا تلاش کنید، خودروهای خود را در امریکا تولید کنید. آن طور که در تازه‌ترین آمار به دست آمده، مجموع ارزش صادرات خودرو ژاپنی به امریکا در سال 2017 حدود 39.8میلیارد دلار بوده است. در این آمار ارزش صادرات خودرو آلمان به امریکا نیز بیش از 20میلیارد دلار در سال 2017 اعلام شد.

طبق بسیاری از گزارش‌ها خودروسازان آلمانی از افزایش تعرفه‌های گمرکی واردات خودرو به امریکا انتقاد کردند. آن طور که گفته شده از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ او بارها مخالفت خود را با واردات خودروهای آلمانی اعلام کرده و خواستار کاهش آن شده است.

همچنین گفته شده که پیش از این ترامپ برای واردات هر خودرو آلمان، مالیاتی 35درصدی وضع کرده بود. صادرات خودرو کره‌جنوبی نیز در سال 2017 ارزشی معادل 15.7میلیارد دلار داشت که این میزان صادرات از بریتانیا به 8.6 میلیارد دلار رسید. طبق این گزارش ارزش صادرات خودرو در سال 2017 از کشورهای ایتالیا، سوئد، اسلوواکی و چین کمتر از 5 میلیارد دلار اعلام شده است.

طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، امریکا یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان خودرو در جهان به ‌شمار می‌رود. آن طور که در تازه‌ترین آمار، منتشر شده در سال 2017، مجموع واردات خودرو به امریکا حدود 191.7میلیارد دلار بود؛ این درحالی است که در مقابل، مجموع صادرات خودروهای امریکا در جهان در سال گذشته میلادی تنها حدود 57 میلیارد دلار برآورد شده است. به گفته بسیاری از تحلیلگران احتمال ورود امریکا به جنگ تجاری دو طرفه‌یی وجود دارد که می‌تواند صادرات خودرو و مواد خام به این کشور را تحت ‌تاثیر قرار دهد. آن طور که گفته شده دونالد ترامپ در بیانیه‌ خود، اتحادیه اروپا را به وضع تعرفه روی فولاد و آلومینیوم و صادرات از دیگر کشورها به امریکا تهدید کرده است.

 

ارسال نظر