زندگی در میان ارواح 3هزار ساله تبریز

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۴۲
زندگی در میان ارواح 3هزار ساله تبریز

سایت موزه عصر آهن یکی از موزه‌های شاخص شهر تبریز بوده و قدمت آثار و اسکلت‌های کشف شده در این گورستان، به عصر آهن بازمی‌گردد. این سایت موزه در شمال، شمال‌شرقی و شمال‌غربی مسجد کبود تبریز قرار گرفته است. از درِ قهوه‌یی رنگ سایت موزه گذر کرده و به سمت گورستان تاریخی حرکت می‌کنیم. آرام آرام از روی پله‌ها و راهروهای چوبی که توسط سازمان میراث فرهنگی ایجاد شده است، عبور کرده و به داخل سایت موزه عصر آهن می‌رسیم. آری اینجا تاریخ است که با تمام خستگی‌هایش نفس می‌کشد و گذشته این سرزمین را به نمایش می‌گذارد.

 حال و هوای عجیبی میان خشت خشت این مکان تاریخی موج می‌زند، گویی که روح خود را به 3هزار سال پیش برده باشی. این گورستان هنوز هم با اسکلت‌های مدفون شده‌اش، روح زندگی بر کالبد آدمی هدیه می‌کند و اینجا بیش از هر چیزی تاریخ است که از وقایع خود سخن می‌راند.

 ارتفاع قبور و اسکلت‌های دفن شده قدری پایین‌تر از «قدمگاه تعبیه شده» برای گردشگران قرار دارد و اسکلت‌ها و طریقه دفن‌شان به راحتی برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده است.

در این گورستان تاریخی اسکلت‌ها به شکل «جنینی و چمباتمه‌یی» در میان چیدمانی از سنگ دفن شده‌اند. در کنار استخوان‌های مدفون شده، ابزار و لوازم زندگی به چشم می‎خورد، این موضوع تفکر انسان‌های عصر آهن به زندگی پس از مرگ را می‌نمایاند. در کنار برخی اسکلت‌ها ابزار و ظروف بیشتری دفن شده و در کنار برخی دیگر نیز به صورت محدود این ظروف وجود دارد.

 وجود مواد خوراکی داخل ظروف (به شکل استخوان) و همچنین لوازم بازی در کنار کودکان از جمله موارد دیگری است که در این سایت موزه توجه هر بیننده‌یی را به خود جلب می‌کند. در اطراف این قبور تخته‌سنگ‌هایی چیده شده و اسکلت را به‌طور چمباتمه‌یی و از پهلو به طرف جهات اصلی دفن کرده‌اند. به گزارش ایسنا، کاسه سر برخی اسکلت‌ها به سمت شرق و برخی دیگر نیز به سمت غرب دفن شده، همچنین برخی اسکلت‌ها روی پهلوی راست خود و برخی دیگر نیز روی پهلوی چپ خود به خاک سپرده شده‌اند. این علایم برخی تفکرات و روش‌های دفن مخصوص آن زمان را نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر