کاظم ‌خان سیاح از کودتا تا ریاست ستاد ارتش

۱۳۹۷/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۲:۰۵
کد خبر: ۱۲۱۹۹۸
کاظم ‌خان سیاح از کودتا تا ریاست ستاد ارتش

بیست‌وهفتم اردیبهشت 1300 رضاخان وزیر جنگ در حکمی کلنل کاظم خان حاکم نظامی تهران را به ریاست ستاد ارتش منصوب کرد.

کاظم سیاح یکی از عوامل اصلی کودتای ۱۲۹۹ بود. زمانی که نیروی قزاق به فرماندهی رضاخان میرپنج از قزوین عازم تهران بود او ریاست ستاد ستون را برعهده داشت. پس از ورود قوای قزاق به تهران سیاح پس از زدوخوردی مختصر شهربانی را به تصرف درآورد و ژنرال وستداهل را در منزلش توقیف نمود. پس از فتح تهران در ۴ اسفند رضاخان اعلامیه‌یی در ۹ماده صادر کرد که در آخرین ماده آن کاظم خان سیاح را به سمت فرماندار نظامی تهران انتخاب کرد همچنین او را از درجه سروانی به سرهنگی دومی(کلنل) ارتقا داد. در این سمت بود که شهربانی را خلع سلاح و عده‌یی از رجال کشور را به دستور سیدضیاءالدین دستگیر و زندانی کرد. وی تا اردیبهشت ماه ۱۳۰۰ حاکم نظامی تهران بود و در ۲۷ اردیبهشت ماه از طرف رضاخان به ریاست ارکان حرب(ستاد ارتش) برگزیده شد.

کلنل کاظم خان سیاح در خرداد ۱۳۰۰ پس از عزل سیدضیاءالدین طباطبایی به همراه او از راه عراق به برلن رفت و مدت‌ها در آنجا همراه همسر قفقازی خود زندگی کرد، سیاح در برلن و با کمک جمالزاده، رضا تربیت و طاهر‌زاده بهزاد مجمعی با عنوان مجلس دوستان ترتیب داد که هدف اصلاحات اجتماعی داشت.

سیاح پس از تبعید رضاشاه در ۱۳۲۱ به ایران بازگشت و رییس پیشه و هنر اصفهان و فارس و یزد بود بعد از تاسیس سازمان برنامه به آنجا انتقال یافت و سرانجام در ۱۳۲۸ از طرف حسن مشرف‌نفیسی به معاونت سازمان برنامه منصوب شد. در سال ۱۳۳۱ گروهی را با هدف مبارزه با کمونیسم به‌ نام شبکه سیاح راه‌اندازی کرد که اطلاعات خاصی از این کمیته مخفی در دست نیست. او در جریان ملی شدن صنعت نفت فعالیت خود را در جبهه مخالفان مصدق آغاز کرد. او اما بعد از کودتای 28مرداد مقامی به دست نیاورد. کاظم خان سیاح سرانجام در سال ۱۳۴۹ درگذشت.

 

ارسال نظر