میراثی روی آب

۱۳۹۷/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۸۴۵
میراثی روی آب

بازار تاریخی و ثبت شده سمنان با مشکل آبگرفتگی کانال‌های آبی که از زیر آن می‌گذرد مواجه شده و اگر مغازه‌داران به آن رسیدگی نکنند تا 10سال دیگر شاهد فرو ریختن این بازار خواهند شد.

در شهر سمنان مجموعه آب پخش‌کن ٧٠٠ ساله‌یی وجود دارد که می‌تواند ثبت جهانی شود این مجموعه ۷۰۰ ساله دارای ۶ استخر آب بوده که کل شهر را درگیر خودش کرده است و با یک مهندسی آب قدیمی‌ هنوز هم آب را به باغ‌ها و آب انبارها می‌رساند یکی از این راه‌های اصلی آب پخش‌کن از زیر بازار تاریخی سمنان می‌گذرد شاید بازاری مثل بازار سمنان نباشد که نهر آب از زیر مغازه‌های آن می‌گذرد اما این اتفاق چندین سال پیش افتاده و این آب پخش‌کن را منحصربه‌فرد و حضورش در زیر بازار سمنان نیز این بازار تاریخی را ارزشمند کرده است.

اما مدتی است که این نهر دچار مشکل شده، فاضلاب در کانال آب مانده و بازار سمنان را تهدید می‌کند چون در بسیاری از نقاط بازار و دیواره‌ها آب کانال و نهر نشت کرده و خودش را به صورت نم یا ریختگی دیوار نشان داده است اما کسی توجهی به آن نمی‌کند. اداره میراث فرهنگی شهر سمنان به اداره آب و فاضلاب در این‌باره نامه زده و گفته که باید فاضلاب کانال تخلیه شود وگرنه تا 10سال دیگر شاید نصفی از بازار تاریخی سمنان فرو بریزد نمونه‌یی از این فاجعه را هم می‌توان در ترک خوردگی سقف بازار مشاهده کرد با وجود این، اما میراث فرهنگی هنوز جواب درستی دریافت نکرده است.

بازار بزرگ سمنان، در حدود ۱۸۰ سال قبل، در آغاز پادشاهی دودمان قاجاریه ساخته شد. بازار سمنان که به سبک معماری کهن ایرانی با سقف‌های خشتی و آجری، متناسب با وضعیت آب و هوای خاص منطقه کویری ساخته شده تا امروز بزرگ‌ترین مرکز خرید و فروش کالاهای تجارتی است. در گذشته، بازار عمومی‌شهر متشکل از راسته بازار و بازار شیخ علاءالدوله (بازار مرده‌ها) بوده است.

 

ارسال نظر