کافه‌نشینی؛ رفتار جامعه مدنی

۱۳۹۷/۰۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۴۴۷
کافه‌نشینی؛ رفتار جامعه مدنی

کافه‌نشینی یک رفتار جامعه مدنی است برای همین هم می‌گویند کافه مترادف با توسعه اجتماعی است و اگر می‌خواهیم توسعه اجتماعی داشته‌ باشیم باید در کافه‌های‌مان تغییراتی ایجاد کنیم و فرهنگ کافه‌نشینی را رایج کنیم. سیداحمد محیط طباطبایی عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با بیان این مطلب گفت: جشنواره‌ها به جهت ایجاد سوال و توجه جدید موثر هستند و بنابراین جشنواره‌یی برای کافه‌ها می‌تواند مهم و موثر باشد، اما باید کافه‌ها دقیقا کارکرد و وظیفه خودشان را انجام دهند، کافه می‌تواند در یک جریان فکری و ادبی تاثیرگذار باشد و تحول بزرگ به وجود آورد برای اینکه کافه‌های ما به این سطح برسند باید تغییراتی در آنها به وجود بیاورند. کافه‌ها طبقه‌بندی مختلف دارند و گوناگون هستند و باید آنها را رعایت کرد.

او ادامه داد: داوران مورد اعتماد بدون اینکه صاحبان کافه متوجه شوند وارد کافه می‌شوند و آن را مورد داوری قرار می‌دهند. هر کافه می‌تواند با خودش مقایسه شود و این ویژگی کافه است. نکته دیگری که باید درباره فرهنگ کافه گفته شود این است که خیلی از مغازه‌هایی که به عنوان کافه معرفی می‌شوند در واقع تریا هستند، کافه محلی است برای نوشیدن قهوه و دمنوش و صحبت کردن. کافه‌ها شعبه ندارند آنها که شعبه دارند و زنجیره‌یی هستند در واقع از دسته کافه‌ها خارج می‌شوند، منظور این نیست که آنها خوب نیستند آنها هم یک مدل دیگر از رفتار اجتماعی هستند، اما کافه نیستند. در کافه باید فضا خرید و نه غذا، کافه یک رفتار جامعه مدنی است برای همین هم می‌گویند کافه مترادف با توسعه اجتماعی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کافه تریا، قنادی خوب اما یک نوع دیگر از رفتار اجتماعی است و در تعریف بسیار خاص کافه نمی‌گنجد. اخیرا کافه گالری‌ها درست شدند که کنار برخی گالری‌ها کافه‌هایی برای صحبت کردن و چیزی نوشیدن به وجود آمده و درواقع به فرهنگ گالری‌گردی کمک کرده است، اما کافه‌یی که می‌تواند هر جایی باشد دیگر کافه مختص آن محل نیست مثل یک شعبه از کافه زنجیره‌یی و... در موزه سینما وجود دارد دیگر نمی‌توان گفت این کافه، کافه موزه سینماست.

 

ارسال نظر