میراث فرهنگی در حال پیگیری موضوع مومیایی

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۴:۱۴
کد خبر: ۱۲۱۲۸۶
میراث فرهنگی در حال پیگیری موضوع مومیایی

رییس سازمان میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید: در حال پیگیری هستیم تا ببینیم قضیه منسوب به مومیایی چه بوده است.

بیش از ۱۰روز پیش به دنبال اجرایی کردن طرح توسعه شبستان غربی حرم عبدالعظیم(ع) شهرری، لودر درحال کار به جنازه‌یی برخورد می‌کند که برخی افراد آن را مومیایی اعلام می‌کنند و به دلیل پیدا شدنش در مکان سابق مقبره بنیانگذار پهلوی آن را به این شخصیت نسبت می‌دهند. اما از سوی دیگر، متولیان حرم آن را یک جسد معمولی می‌دانند که حتی چهره‌اش قابل تشخیص نبوده بنابراین آن را در نقطه‌یی دیگر از شبستان دفن می‌کنند.

در میان انکار متولیان حرم عبدالعظیم(ع) و سندهایی که برخی رسانه‌ها برای اثبات این فرضیه داشته‌اند و البته تایید زودهنگام حسن خلیل‌آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران مبنی‌بر مومیایی بودن جسد کشف شده و احتمال تعلق آن به رضا شاه پهلوی و حتی گمانه‌زنی‌هایی درباره انتقال مومیایی به نقطه‌یی دیگر یا دفنش در یک مکان دیگر مهم‌ترین نکته حایز اهمیت، سکوت متولیان میراث فرهنگی بود که بالاخره توسط علی‌اصغر مونسان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شکسته شد.

مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی درباره علت این سکوت اظهار می‌کند: «حوزه میراث فرهنگی به ‌نوعی حوزه کارشناسی است. از ما باید خواسته شود تا در این زمینه وارد شویم. ما آمادگی کار کارشناسی را داریم. اکنون نیز درحال پیگیری هستیم که ببینیم موضوع چه بوده است.»

او در پاسخ به این پرسش که اکنون وضعیت این مومیایی چه شده است؟ می‌گوید:«به‌ نظرم باید از بخش‌هایی که الان به آنها مربوط می‌شود و در اختیار آنهاست، بیشتر این پرسش را بپرسید.»

وی سپس در پاسخ به اینکه «براین اساس این قضیه به میراث فرهنگی مربوط نمی‌شود؟» ادامه می‌دهد: «ما درحال پیگیری هستیم که ببینیم موضوع چه بوده است اما خودمان هنوز ندیده‌ایم که بتوانیم کارشناسی کنیم.»

درحالی مونسان این نکته را تاکید می‌کند که در تازه‌ترین اظهارنظرها دلاور بزرگ‌نیا مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرده است: «این مساله در حیطه میراث فرهنگی نیست و «اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی» قرار شده تصمیم نهایی را درباره این مومیایی اعلام کند!»

 

ارسال نظر