ولایت‌های دربند افغانستان

۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۸۸۱
ولایت‌های دربند افغانستان

گروه گوناگون   

حدود 17 سال از حضور ناتو در افغانستان می‌گذرد. باوجود برخی موفقیت‌هایی که ناتو توانسته در زمینه مبارزه با تروریسم و خروج طالبان داشته باشد، اما همچنان در بسیاری از نقاط افغانستان، اهداف اولیه ناتو تامین نشده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، ناتو از سال 2001 تحت کنترل امریکا، در تلاش بود که افغانستان را از نفوذ گروه ستیزه‌جوی طالبان، خارج کند. این در حالی است که در اواخر سال 2017، اداره بازرسی عمومی امریکا برای بازسازی افغانستان، در گزارشی اعلام کرد که مناطق تحت نفوذ طالبان در افغانستان افزایش یافته است. در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که پس از اعلام استراتژی ترامپ برای افغانستان حملات هوایی و نظامیان امریکایی در این کشور افزایش یافته‌ است. بر این اساس، گزارش‌های رسمی نشان می‌دهند مناطق تحت کنترل طالبان در سال ۲۰۱۷ میلادی نسبت به گذشته دو برابر شده است. طبق تازه‌ترین آمارهای منتشر شده، حدود 4 درصد از مجموع مناطق افغانستان، در حال حاضر تحت کنترل کامل گروه طالبان قرار دارد. به گفته تحلیلگران، تقویت شدن مجدد نیروهای طالبان و القاعده و طولانی مدت‌ شدن جنگ در افغانستان، نشان می‌دهد باید بازنگری در اهداف، عملکرد و شیوه‌های اجرایی ناتو در افغانستان صورت پذیرد. آنطور که پیش از این گفته شده، تسلط دولت افغانستان در سال 2016، نسبت به سال 2015، حدود 15درصد کاهش داشته است. طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، در حال حاضر، حدود 14 منطقه از افغانستان، تحت تسلط کامل طالبان قرار دارد. این در حالی است که در سال گذشته میلادی، گروه طالبان اعلام کرد که حدود 349 شهرستان را در اختیار دارد اما این ادعا از سوی حکومت افغانستان رد شد. هرچند که بطور کامل مشخص نیست که طالبان بر کدام شهرهای افغانستان تسلط دارند، اما گفته می‌شود که ولایت‌های جنوبی، شرقی و جنوب غربی، بیشترین مناطق تحت نفوذ و کنترل طالبان هستند. در این میان، در 66 درصد از 400 ولایت افغانستان، نیروهای طالبان، به‌طور پراکنده حضور داشته و فعالیت می‌کنند اما تحت تسلط کامل آنها نیست. آن‌طور که گفته شده، شمار این مناطق، به 263 ولایت می‌رسد. طبق بسیاری از گزارش‌ها، با پایان فصل سرما و کاهش بارندگی‌ها، طالبان پناهگاه‌های خود را به‌دلیل کمبود آب در کوهستان‌ها ترک کرده و به اطراف روستاها آمده‌اند. بسیاری از خبرها نیز حاکی از درگیری طالبان با نیروهای امنیتی به‌دنبال این بازگشت‌هاست. در سال‌های گذشته، گفته شده بود که امریکا و ناتو، در حال حاضر حدود 14 هزار سرباز در افغانستان دارند، اما مقامات امریکایی بر این باورند که چندهزار سرباز دیگر نیاز است تا بتوان در مقابل گسترش تروریسم و طالبان در افغانستان ایستادگی کرد. همچنین دولت افغانستان نیز، از این درخواست استقبال کرده است.

آنطور که گفته شده، دولت کابل در مجموع به 56.8درصد از مناطق این کشور کنترل یا نفوذ دارد. این در حالی است که در این گزارش اعلام شده که حدود 30درصد از ولایت‌های افغانستان، تحت کنترل کامل دولت این کشور است. این آمارها حاکی از آن است که دولت افغانستان از سال 2015 تاکنون، کمترین میزان کنترل و نفوذ را بر ولایت‌های خود دارد. طبق آمار منتشر شده، از مجموع 400 ولایت در افغانستان، تنها حدود 120 منطقه در کنترل کامل نیروهای دولتی قرار دارد.

در این میان، گفته شده که در ماه‌های گذشته، مخالفان مسلح دولت افغانستان در ۹ شهرستان این کشور پیشروی داشتند و اکنون نیز 13.3درصد از شهرستان‌های افغانستان را تحت‌کنترل خود دارند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که دولت افغانستان، می‌تواند مناطق بیشتری را تحت کنترل داشته باشد؛ چراکه در بسیاری مناظق، نژادها و قوم‌های مختلف، همچنان به صورت قبیله‌یی هدایت می‌شوند و دولت می‌تواند با نفوذ در آنها، کنترل مناطق را به دست بگیرد.

باتوجه به اطلاعات منتشر شده از نفوذ طالبان و مناطق تحت‌کنترل دولت افغانستان، سربازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان، تصمیم گرفته تا شمار تلفات ارتش و نیروهای پلیس افغانستان را که مسوولیت درگیری با طالبان را بر‌عهده داشتند، محرمانه نگه دارد و در گزارش‌های خود منتشر نکند؛ به گفته برخی مقامات امریکایی، دلیل پنهان کاری‌های واشنگتن درباره وضعیت جنگی در افغانستان، افزایش فشارها بر ارتش امریکا برای پیروزی در جنگ افغانستان است.

 

ارسال نظر