ترامپ، ماکرون، برجام

۱۳۹۷/۰۲/۰۶ - ۰۰:۲۴:۱۰
کد خبر: ۱۲۰۷۲۳
ترامپ، ماکرون، برجام

 واشنگتن پست:

دیروز، صفحه اول بسیاری از روزنامه‌ها، به گزارشی از دیدار ماکرون و ترامپ اختصاص یافته بود؛ از محورهای اصلی گفت‌وگو گرفته تا واکنش جوامع بین‌المللی و حاشیه‌های این دیدار. واشنگتن پست نیز در صفحه اول خود، گزارشی از تهدید دونالد ترامپ درباره برجام منتشر کرد. طبق این گزارش، رییس‌جمهور امریکا در دیدار با همتای فرانسوی خود گفته که اگر ایرانی‌ها به هر دلیلی برنامه هسته‌یی خود را از سر بگیرند، با مشکلاتی به مراتب بزرگ‌تر از مشکلات قبل از برجام روبه‌رو خواهند شد. گفته می‌شود ترامپ رییس‌جمهور امریکا در دیدار با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود، برجام را «احمقانه»، «مضحک» و «فاجعه‌بار» خواند و گفت چنین توافقی هرگز نباید امضا می‌شد. ترامپ در کاخ سفید و در حالی که در کنار میهمان فرانسوی خود نشسته بود، به خبرنگاران گفت که با ماکرون درخصوص برجام مذاکراتی خواهد داشت و به خبرنگاران یادآور شد که «همه دیدگاه من درباره توافق با ایران را می‌دانند.»

 وال‌استریت ژورنال:

این روزنامه نیز در صفحه اول خود، ضمن اشاره به دیدار ترامپ و ماکرون، به بررسی حضور دونالد ترامپ در انتخابات 2020 پرداخته است. در این گزارش گفته شده که با اشاره به بحران‌های ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و حمایت نکردن جمهوری‌خواهان، احتمال حضور ترامپ در انتخابات آتی هر روز بیشتر از گذشته زیر سوال می‌رود. همچنین گفته شده که متحدان ترامپ به رییس‌جمهوری امریکا می‌گویند که اقداماتش ممکن است علیه خودش استفاده شود؛ درست مثل مایکل فلن، ریک گیتس و جورج پاپادوپولوس. جمهوری‌خواهان واشنگتن و سراسر امریکا ترامپ را یک چهره سیاسی زخم‌ خورده می‌دانند و همین امر منجر شده تا از حمایت آتی خودشان صرف‌نظر کرده یا حتی مستقیما رییس‌جمهوری امریکا را به چالش بکشند. طبق این گزارش، اکنون حتی سرسخت‌ترین متحدان ترامپ هم اذعان دارند تحقیقات مولر یک تهدید وجودی علیه رییس‌جمهوری امریکاست؛ هم به لحاظ حقوقی و هم سیاسی.»

 نیویورک تایمز:

در صفحه اول این روزنامه، گفته شده که امریکا در نیجر پایگاه پهپادی می‌سازد. به گزارش نیویورک‌ تایمز، نیروی هوایی امریکا به بهانه نبرد با افراطیون در منطقه ساحل آفریقا، در حال احداث پایگاه پهپادی در نیجر است. آن‌طور که در این گزارش گفته شده، پایگاه هوایی ۲۰۱ نیجر قرار است در اوایل سال آتی میلادی عملیاتی شود. براساس این گزارش، این پایگاه بنا به درخواست دولت نیجر ساخته شده و به عنوان آشیانه پهپادهای «ام‌کیو-۹» (MQ-۹) و جنگنده‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از «نیامی»

(Niamey) پایتخت نیجر انتقال می‌یابند. پهپادهای مذکور برخوردار از قابلیت‌‌های شناسایی و تهاجمی بوده و دسترسی آنها به شماری از کشورهای غرب و شمال آفریقا را ممکن می‌سازد.

 

ارسال نظر