کتابخوان‌های قاره سبز

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۵۸:۵۸
کد خبر: ۱۲۰۶۳۸
کتابخوان‌های قاره سبز

گروه گوناگون|

23 آوریل، رویداد سالانه روز جهانی کتاب برگزار می‌شود. طبق گزارش‌های منتشرشده، این روز توسط یونسکو در سال 1955 با عنوان روز جهانی کتاب و حق نشر نام‌گذاری شد تا از مطالعه، انتشار و کپی‌رایت کتاب، حمایت شود. به مناسبت روز جهانی کتاب، یورواستات، اطلاعات تازه‌یی در مورد سرانه مطالعه در کشورهای اروپایی منتشر کرده است. طبق این گزارش، اروپایی‌ها، روزانه به‌طور متوسط حدود 2 تا 13 دقیقه را به مطالعه کتاب می‌پردازند. در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان عوامل مختلفی چون اقتصادی، صنعتی یا فرهنگی را در افزایش یا کاهش میزان مطالعه دخالت داد؛ برای مثال صنعت کتاب از جمله عوامل صنعتی است که نقش مهمی در میزان مطالعه دارد. در اروپا صنعت کتاب یک صنعت رشدیافته است. سرانه فروش کتاب در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا ثابت است، با وجود این، دغدغه اصلی این صنعت ایجاد راهبردهای جدید تولید و بازاریابی برای افزایش تعداد خوانندگان کتاب است. بازار انتشار کتاب نیز در بعد اقتصادی نقش بسزایی دارد.

آنطور که در این گزارش گفته شده، استونی بیشترین سرانه مطالعه آزاد را در بین کشورهای اروپایی به خود اختصاص داده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، مردم استونی از لحاظ سواد در میان 10کشور نخست اتحادیه اروپا قرار دارند و نزدیک به ۱۰۰درصد مردم این کشور باسواد هستند. براساس آمار منتشر شده، متوسط مطالعه در میان مردم استونی، حدود 13 دقیقه در روز است که این زمان، در هلند و فنلاند‌ به 12 دقیقه می‌رسد. آنطور که در سایر بررسی‌ها مشخص شده، فنلاند نیز در میان باسوادترین کشورهای جهان قرار دارد. این بررسی‌ها براساس میزان سواد افراد همچنین تعداد کتابخانه‌ها، تیراژ روزنامه‌ها و زمان تحصیل در مدرسه و دسترسی به کامپیوتر صورت گرفته است. در هلند نیز سالانه بخش قابل‌توجهی از درآمد ناخالص داخلی، صرف سیستم آموزشی می‌شود. همچنین گفته شده که تحقیقات سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اروپا نشان می‌دهد که مردم فنلاند بالاترین درک را از آنچه می‌خوانند، دارند.

در ادامه این گزارش، مجارستان و یونان نیز رتبه‌های چهارم و پنجم را در میزان مطالعه در بین کشورهای اروپایی به خود اختصاص داده‌اند. طبق آمار منتشر شده، متوسط مطالعه افراد در این کشورها، حدود 9 تا 10 دقیقه در روز است. میانگین مطالعه در آلمان و لوکزامبورگ نیز حدود 7 دقیقه در روز اعلام شده است. در بسیاری از گزارش‌ها، آلمان کشور خوانندگان کتاب معرفی شده است. این کشور به عنوان دومین بازار بزرگ کتاب در سطح جهانی، دارای ساختار بسیار متنوع از نویسندگان، ناشران و کتابفروشی‌هاست.

براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده، بلژیک، اسپانیا، هلند و بریتانیا نیز با متوسط مطالعه 6 دقیقه در روز، در میانه فهرست سرانه مطالعه کشورهای اروپایی قرار دارند. طبق گزارش‌های منتشر شده، حدود 61 درصد از بریتانیایی‌ها، اهل مطالعه هستند. در ادامه این گزارش، متوسط مطالعه در اتریش، ایتالیا و رومانی، حدود 5 دقیقه در روز اعلام شده است. این در حالی است که نظام آموزشی اتریش، به عنوان یکی از بهترین نظام‌های اروپایی شناخته می‌شود. آنطور که گفته شده، این کشور بهترین سیستم آموزشی را در مدارس خود دارد و تمامی شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند. رومانی نیز، مراکز آموزشی معتبری دارد که سالانه دانشجویان بسیاری فارغ‌التحصیل می‌شوند. با این‌حال، اتریش، ایتالیا و رومانی، همچنین فرانسه، به عنوان کشورهایی معرفی شده‌اند که پایین‌ترین سرانه مطالعه را در میان کشورهای اروپایی، به خود اختصاص داده‌اند. طبق این گزارش، در فرانسه، متوسط مطالعه افراد، حدود 2 دقیقه در روز اعلام شده است. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، میزان رشد و توسعه‌یافتگی در هر کشوری ارتباط مستقیم با میزان مطالعه در آن فرهنگ و کشور دارد. این نکته که کتابخوانی تاثیر مهمی در زندگی افراد دارد بر کسی پوشیده نیست، افراد مختلف با مطالعه کتاب و بالا بردن سطح آگاهی، اطلاعات و بینش خود می‌توانند زندگی بهتری برای خود داشته باشند و همچنین این آگاهی و توانایی و دانایی در رشد و توسعه کشور در بلندمدت موثر خواهد بود.

 

ارسال نظر