کشف منبر مسجد شهر تاریخی فریمان

۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۹۹۹
کشف منبر مسجد شهر تاریخی فریمان

کشف ستون‌های گچبری شده، کف گچی و آجرفرش قرون میانه اسلامی، ستون‌های سه قلوی آجری و منبر مسجد بخشی از یافته‌های باستان‌شناسان در برنامه پژوهشی محوطه «سنگ بست» فریمان در خراسان‌رضوی است.

حسین عباس‌زاده رییس هیات باستان‌شناسی کاوش در محوطه سنگ‌بست فریمان با اعلام این خبر گفت: در پروسه اجرای برنامه پژوهشی محوطه سنگ‌بست فریمان علاوه بر مستندسازی مجموعه، نقشه‌های مستند و دقیق عرصه و حریم تهیه شد، در ادامه برای کسب اطلاعات لازم از بنایی که به عنوان مسجد این شهر تاریخی شناخته می‌شد، گمانه‌هایی ایجاد و کاوش انجام شد که به نتایج ارزشمندی نیز رسید.

این باستان‌شناس با اشاره به کشف ستون‌های گچبری شده، کف گچی و آجر فرش قرون میانه اسلامی در این مسجد، همچنین از به دست آمدن ستون‌های سه قلوی آجری با تزیینات گچی و منبر مسجد در ایوان جنوبی مسجد خبر داد که بخش عمده آن سالم بیرون آمده است و افزود: تزیینات خطوط کتیبه‌های کوفی، آجرتراش و گچبری شده نیز در ایوان اصلی مشرف به حیاط و داخل مسجد نیز در این مطالعات به دست آمده‌اند.

سرپرست هیات باستان‌شناسی در ادامه با بیان اینکه تزیینات رنگی روی اندود گچ در داخل بنا وجود داشته که قسمت‌هایی از آنها در این حفاری به دست آمدند، افزود: پس از پایان عملیات حفاری اقدامات حفاظتی لازم که در حین حفاری انجام شد در حال تکمیل است.

 

 

ارسال نظر