جهانی جایگزین وطن

۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۹۹۷
جهانی جایگزین وطن

گروه گوناگون|

در بامداد شنبه، خبرهای بسیاری از حملات هوایی به خاک سوریه منتشر شد. طبق گزارش‌های منتشر شده، امریکا، بریتانیا و فرانسه، در بامداد شنبه، بیش از 100 موشک به خاک سوریه شلیک کرده و حملات هوایی بسیاری در این کشور داشتند. آنطور که گفته شده دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، این حملات را واکنشی به حمله شیمیایی هفته گذشته به شهر دوما اعلام کرد که حدود 60 غیرنظامی در این منطقه کشته شدند. طبق گزارش‌های منتشر شده، در سال 2017، شمار آوارگان سوری در سراسر جهان، حدود 13 میلیون نفر اعلام شده است.

طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده در سال 2017، مجموع افرادی که براثر بحران‌های داخلی، حملات تروریستی و جنگ در این کشور خانه و زندگی خود را ترک کرده و به شهرهای دیگر پناه‌ برده‌اند، بیش از 6 میلیون نفر اعلام شده است. این در حالی است که در هفته‌های گذشته، طبق اعلام ارتش سوریه، بیش از 150هزار غیرنظامی از غوطه شرقی خارج شدند. آنطور که گفته شده، اکثر این غیرنظامیان، زنان و کودکان بودند. همچنین گفته شده که بسیاری از سوری‌ها، علاوه بر آوارگی در خاک سوریه، به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند. طبق گزارش‌های منتشر شده، در سال 2017، بزرگ‌ترین جمعیت پناهندگان سوری که خاک کشورشان را ترک کرده‌اند، به ترکیه پناه بردند. براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده، جمعیت مهاجران سوری در ترکیه در سال 2017، حدود 3میلیون و 400هزار نفر اعلام شده است. آنطور که گفته شده، تعداد پناهجویان سوری در سپتامبر 2016، حدود 2میلیون و 800هزار نفر بود. طبق گزارش‌های منتشر شده، ترکیه از یک‌سو پناهجویان سوری را پذیرفته و از سوی دیگر، برای نجات افرادی که طعمه قاچاقچیان انسان شده‌اند، تلاش می‌کند؛ هرچند که افزایش این پناهجویان، چالش‌های بسیاری برای مهاجران سوری و ترکیه ایجاد کرده است. آنطور که گفته شده، حدود 23 درصد از کودکان پناهجوی سوری در ترکیه، دچار سوءتغذیه هستند. از طرفی، نوسان نرخ مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات نیز، باعث افزایش قیمت بی‌رویه این محصولات شده است. براین اساس، دولت ترکیه در نظر دارد تا به خانواده‌های پناهجویان کمک کند تا غذای خود را تولید و مهارت لازم را برای کسب درآمد از طریق کشاورزی به دست بیاورند. پس از ترکیه، لبنان، بزرگ‌ترین جمعیت پناهجویان سوری را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که طبق گفته سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در لبنان، شمار پناهجویان سوری در لبنان، از سال 2014 تاکنون، با کاهش روبه‌رو بوده و برای نخستین بار به مرز یک‌میلیون نفر رسیده است. او، از جمله دلایل کاهش شمار آوارگان سوری را نتیجه کاهش تنش‌ها در سوریه و بازگشت آوارگان به کشورشان، مهاجرت آنان از لبنان به کشورهای دیگر و فوت آنان اعلام کرد. همچنین، براساس گزارش‌های منتشر شده، در میان سال‌های 2011 تا 2017، حدود 49هزار پناهجوی سوری در چارچوب برنامه اسکان مجدد سازمان ملل متحد در کشورهای دیگر از جمله امریکا، سوئد و فرانسه، لبنان را ترک کردند.

طبق آمار منتشر شده از سال 2017 نیز، اردن از آغاز ناآرامی‌های سوریه تاکنون، حدود 660 هزار پناهجوی سوری را در خاک خود پذیرفته که این آمار در آلمان‌ به 530هزار نفر می‌رسد. طبق گزارش‌های منتشر شده، در سال 2016، آلمان بیشترین آمار پذیرش پناهجویان را در میان کشورهای اروپایی به خود اختصاص داده بود. این در حالی است که افزایش بی‌سابقه تعداد پناه‌جویان و مهاجرانی که از راه‌های دشوار و خطرناک تلاش می‌کنند خود را به اروپای غربی برسانند، باعث شده است که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا چالش‌های بسیاری درباره شرایط پذیرش آنها ایجاد شود. طبق این گزارش، عراق و مصر نیز از دیگر همسایگان سوریه هستند که در سال 2017، تا 250هزار پناهجوی سوری را در خاک خود پذیرفته‌اند. آنطور که آمار نشان می‌دهد، در میان کشورهای اروپایی، سوئد از دیگر مقاصد مهم سوری‌ها برای پناهندگی به‌شمار می‌رود؛ طبق گزارش‌های منتشر شده، در سال 2017، شمار پناهجویان سوری در سوئد، به 110هزار نفر رسید. جمعیت پناهجویان سوری در کانادا، اتریش و امریکا نیز در سال 2017 حدود 30 تا 50 هزار نفر اعلام شد.

هرچند که در بسیاری از گزارش‌ها در مورد حملات هوایی امریکا به خاک سوریه، بر شلیک موشک‌ها به پایگاه‌های نظامی بود و بسیاری، غیرنظامیان را در امان می‌دانند اما این حملات، می‌تواند شمار آوارگان سوری را بیش از پیش افزایش دهد.

 

ارسال نظر