رکاب‌هایی تا زمین پاک

۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۹۱۲
رکاب‌هایی تا زمین پاک

گروه گوناگون   این روزها افزایش آلاینده‌ها به مهم‌ترین چالش محیط زیستی تبدیل شده و کشورها، برنامه‌های بسیاری برای مقابله با تغییرات آب وهوایی ارائه کرده‌اند. آن طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، با توجه به وسعت و شدت معضل آلودگی به نظر می‌رسد، تمام تلاش‌هایی که تاکنون در راستای مقابله با آن انجام شده‌ ناکافی بوده‌اند. با این ‌حال تاکنون شیوه‌های مختلفی برای درک و توجه به مشکل آلودگی هوا در کشورها و شهرهای مختلف در نظر گرفته شده که استفاده از وسایل نقلیه با سوخت‌های مناسب و پاک یکی از این راهکارها شناخته می‌شود.

طبق گزارش‌های منتشر شده، پکن، لندن، مکزیکوسیتی، دهلی‌نو و پاریس از شهرهایی هستند که در سال 2016 به دلیل افزایش سطح آلاینده‌ها در کانون توجه بوده‌اند. با این حال طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت این شهرها تنها شهرهای آلوده جهان نیستند و آن طور که گفته شده حدود 92درصد از جمعیت شهرنشین جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که هوای آن آلوده و سمی است.

آن طور که در سایر گزارش‌ها منتشر شده، تولید خودروهایی با سوخت پاک مانند هیبریدی، الکتریکی، اتوبوس‌های برقی و رواج استفاده از دوچرخه از جمله راهکارهایی است که در بسیاری از کشورها برای کاهش تولید آلاینده‌ها و آلودگی‌های ناشی از خودروهایی با سوخت فسیلی ارائه شده است. آن طور که گفته شده در سال‌ها اخیر در کنار سایر وسایل نقلیه، دوچرخه‌ها نیز به سیستم حمل و نقل عمومی اضافه شده‌اند. در بسیاری از کشورها نیز امکانی فراهم شده تا شهروندان بتوانند از دوچرخه‌های عمومی در سطح شهر استفاده کنند؛ دوچرخه‌هایی که در ایستگاه‌های مشخصی اجاره داده شده و در مقصد مسافران تحویل گرفته می‌شوند. بر اساس آمار اعلام شده دوچرخه‌های عمومی و مترو در چین کمک قابل توجهی به کاهش آلودگی هوا در مناطق آلوده داشته است. طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، در سال 2016 شمار قابل توجهی دوچرخه تولید و به بازار کشورهای مختلف وارد شده است. این در حالی است که در سال 2013 شمار دوچرخه‌های عمومی در سطح جهان 700هزار دستگاه اعلام شده بود و در سال 2014 حدود 950هزار دستگاه، بود. آن طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، بسیاری از شهروندان معتقدند که دوچرخه‌سواری نه تنها به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند، بلکه فواید جسمی بسیاری داشته و با توجه به ترافیک‌های سنگین در کلان‌شهرها در صرفه‌جویی زمان کمک شایانی به آنها می‌کند. بر این اساس در سال‌های اخیر محبوبیت دوچرخه‌سواری در میان شهروندان افزایش یافته و روند تولید دوچرخه بیشتر شد. در سال 2015، شمار دوچرخه‌های عمومی که در دسترس شهروندان قرار گرفت، از مرز یک میلیون دستگاه گذشته و طبق آمار به یک میلیون و 270دستگاه رسید. در سال 2016 نیز در مقایسه با سال 2013، تعداد دوچرخه‌های عمومی در سراسر جهان افزایش سه‌برابری یافته و به بیش از 2 میلیون و 300 هزار دستگاه رسید.

همان‌طور که گفته شد، چین در میان آلوده‌ترین کشورها قرار دارد. بر این اساس در این کشور، تلاش‌های بسیاری برای کاهش آلاینده‌ها صورت گرفته که استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، اتوبوس‌های برقی و دوچرخه مواردی از این تلاش‌ها به شمار می‌روند. طبق گزارش‌های منتشر شده، دولت چین برای مقابله با آلودگی هوا برنامه‌ تشویقی برای استفاده از دوچرخه در دستور کار خود قرار داده است. بر این اساس از مجموع دوچرخه‌های عمومی در جهان حدود 430دستگاه در چین وارد چرخه حمل ونقل عمومی شده است. آن طور که گفته شده، در سال‌های اخیر دوچرخه یکی از وسایل حیاتی زندگی بوده و جایگزین خودرو بسیاری از شهروندان در چین شده است. ایتالیا دومین کشوری است که از طرح دوچرخه‌های عمومی، استقبال قابل توجهی داشته است. طبق آمار منتشر شده در سال 2016، شمار دوچرخه‌های عمومی مورد استفاده شهروندان، حدود 147 طبق گزارش‌ها، میلان یکی از آلوده‌ترین شهرهای اروپایی از نظر آب و هوا به شمار می‌رود. طبق آمار دولت ایتالیا سالانه حدود 100هزار نفر در این شهر جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند.

در آلمان نیز سالانه شمار قابل توجهی دوچرخه به فروش می‌رسد. در این میان تعداد دوچرخه‌های عمومی در این کشور حدود 76 دستگاه اعلام شد. بسیاری از مردم آلمان برای انجام فعالیت‌های روزانه خود از دوچرخه استفاده می‌کنند و در تمام خیابان‌های اصلی شهرهای این کشور مسیرهای ویژه‌یی برای رفت و آمد دوچرخه در نظر گرفته شده است. در اسپانیا نیز شمار دوچرخه‌های عمومی در سال 2016 حدود 68 دستگاه گزارش شده است.

 

 

ارسال نظر