پایان اعتماد به امپراتوری «فیس‌ بوک»

۱۳۹۷/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۸۳۰
پایان اعتماد به امپراتوری «فیس‌ بوک»

گروه گوناگون|

دوشنبه روزنامه گاردین گزارشی از عذرخواهی مدیر فیس‌بوک پس از افشای اطلاعات کاربران خود منتشر کرد. آن طور که در این روزنامه گفته شد، مارک زاکربرگ در یک شهادت‌نامه کتبی اعلام کرد که این شبکه اجتماعی برای جلوگیری از سوءاستفاده از داده‌های کاربران اقدامات لازم را انجام نداده و بابت این موضوع عذرخواهی کرد. همچنین آن طور که گفته شده بود در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته قرار است که مدیر فیس‌بوک در کنگره آمریکا حاضر شده و به سوالات مرتبط با اشتراک‌گذاری غیرقانونی اطلاعات کاربران با شرکت تحلیل‌ داده‌ کمبریج آنالیتیکا در بریتانیا پاسخ‌ دهد. همچنین گفته شده که مارک زاکربرگ روز چهارشنبه

۱۱ آوریل(دیروز) در کنگره جهانی در مورد حریم شخصی افراد شهادت داد. آن طور که گفته شده، قرار است در این روز بسیاری از کاربران اینترنت در یک حرکت اعتراضی به مدت 24ساعت از استفاده از فیس‌بوک و همچنین پیام‌رسان فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌آپ که متعلق به این شبکه اجتماعی است، خودداری کنند. طبق گزارش‌های منتشر شده، کاربران اینترنت این اقدام را عملیات فیس‌بلاک نام‌گذاری کرده و می‌گویند فیس‌بوک باید در زمینه سوءاستفاده شرکت کمبریج آنالیتیکا از داده‌های خصوصی 87 میلیون کاربر خود پاسخگو باشد. از نظر آنها چنین کاری نقض آشکار و صریح موافقتنامه کاربری فیس‌بوک با کاربرانش تلقی می‌شود.

پیش از این گفته شده بود که اطلاعات حدود ۵۰ میلیون کاربر بدون کسب اجازه از آنها برای یک تحقیق سیاسی به نفع ستاد انتخاباتی ترامپ مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. پس از آن مایک شوفر، مدیر ارشد فناوری در فیس‌بوک، شمار کاربرانی که اطلاعات آنها در اختیار کمبریج آنالیتیکا قرار گرفته را حدود 87 میلیون نفر اعلام کرد و گفت، بیشتر این کاربران آمریکایی‌ هستند. طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده بیش از 70میلیون کاربر آمریکایی فیس‌بوک، اطلاعات شخصی‌شان به خطر افتاده است. در واقع حدود 81.6 درصد از کاربرانی که اطلاعات آنها در اختیار کمبریج آنالیتیکا قرار گرفته، آمریکایی بودند. پس از کاربران آمریکایی، شهروندان فیلیپین و اندونزی بیشترین افرادی بودند که اطلاعات شخصی‌شان در فیس‌بوک به خطر افتاده است. طبق آمار منتشر شده شمار این کاربران در فیلیپین حدود 2میلیون نفر و در اندونزی بیش از یک‌ میلیون نفر اعلام شده است. بر این اساس این دو کشور رتبه سوم و چهارم را در فهرست قربانیان سوءاستفاده شرکت فیس‌بوک از اطلاعات کاربران دارند. آن طور که در تازه‌ترین آمار منتشر شده، حدود یک میلیون نفر معادل 1.2درصد از کاربرانی که اطلاعات آنها مورد سوءاستفاده قرار گرفته بریتانیایی بوده و نزدیک به 0.9درصد را مکزیکی‌ها تشکیل داده‌اند. حدود 0.7درصد تا 0.4درصد از کاربران کانادا، هند، برزیل، ویتنام و استرالیا نیز در فهرست افرادی قرار دارند که اطلاعات محرمانه آنها در فیس‌بوک فاش شده است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، درحالی که بحران پیش روی فیس‌بوک در رابطه با رسوایی کمبریج آنالیتیکا بالا گرفته، فریادی از نارضایتی درحال گسترش در توییتر است. معترضان می‌گویند، فیس‌بوک را پاک کنید و این هشتگ را تا جایی که می‌توانید به اشتراک بگذارید. این درحالی است که گفته شده، رسوایی کمبریج آنالیتیکا که به اطلاعات محرمانه حدود 87 میلیون کاربر دسترسی داشتند، موجب شد در ماه مارس فیس‌بوک حدود ۸۶ میلیارد دلار متضرر شود. همچنین سهام‌دار یک میلیارد دلاری فیس‌بوک نیز خواستار برکناری مارک زاکربرگ از سمت مدیرعاملی شد.

گفته می‌شود در همان ساعاتی که مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک پاسخگوی سوالاتی در مورد رسوایی اخیر این شرکت در سنای آمریکا بود، دو سناتور طرحی برای حل این مشکل پیشنهاد کردند. آن طور که گفته شده براساس طرح مذکور، شرکت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و گوگل باید برای استفاده به اشتراک‌گذاری و فروش اطلاعات شخصی کاربران، رضایت آنها را به دست آورند. همچنین آنها باید به کاربران اعلام کنند که قصد دارند چگونه از داده‌های آنها استفاده کنند همچنین ابزار منطقی و مناسبی را برای حفاظت از داده‌های کاربران به کار بگیرند. همچنین گفته شده که مسوولیت بررسی نحوه اجرای این قوانین بر عهده کمیسیون فدرال تجارت آمریکا خواهد بود البته در جریان ادای شهادت توسط زاکربرگ به این موضوع اشاره شد که مدیرعامل فیس‌بوک هم آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام کرد.

 

 

ارسال نظر