انسان معاصر از «هزارتو» سر درآورد

۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۶۷۳
انسان معاصر از «هزارتو» سر درآورد

کیوریتور نمایشگاه عکس «هزارتو» معتقد است، این نمایشگاه متشکل از مفاهیم ذهنی و برداشت‌های فردی هنرمندان از موضوع انسان معاصر است.

پژمان دادخواه کیوریتور نمایشگاه گروهی عکس «هزارتو» که تا ۲۹ فروردین ماه در گالری نگاه برپاست درباره آثار و هنرمندان حاضر در این نمایشگاه به مهر گفت: نمایشگاه گروهی عکس «هزارتو» با محوریت انسان معاصر با آثاری از میعاد آخی، فاطیما حسینی، پژمان دادخواه، جاوید رمضانی، زروان روحبخشان، علی سلطانی، نازلی عباسی، مهرداد عمرانی، صمد قربان‌زاده، سام کلانتری، روزبه مشهدی‌زاده، مرتضی نیک‌نهاد و علی یحیایی به نمایش در آمده است که بنا به ضرورت و با توجه به ایده‌ها، تعدادی از هنرمندان چند اثر ارائه کرده‌اند و در مجموع ۲۲ اثر در معرض دید عموم قرار گرفته است. او با بیان اینکه هنرمندان عکاس در این نمایشگاه ایده‌ها و روایت شخصی خود را در ارتباط با موضوع انسان معاصر به نمایش گذاشته‌اند، اظهار کرد: با آثاری ایده‌محور و مفهومی یعنی بیشتر با نمایش ایده‌ها، مفاهیم ذهنی و برداشت‌های فردی هنرمندان از موضوع انسان معاصر مواجهیم.

کیوریتور نمایشگاه «هزارتو» در مورد تکنیک‌های به کار گرفته شده توسط هنرمندان در آثار بیان کرد: مجموعه آثار مجموعه «هزارتو» به شیوه‌هایی نظیر فتومونتاژ، عکاسی صحنه‌آرایی شده و... خلق شده‌اند که در مجموع در حوزه عکاسی مفهومی و فاین‌آرت قرار می‌گیرند.

او درباره نحوه جمع‌آوری آثار و دعوت از هنرمندان عکاس توضیح داد: مساله اول در این زمینه انتخاب و دعوت از هنرمندانی است که رویکرد و سبک کاری آنها با موضوع نمایشگاه در یک راستا باشد، چون امکان دارد هنرمندان به علت مشغله‌های زیادی که دارند امکان حضور در نمایشگاه را نداشته باشند یا حتی با موضوع ارائه شده ارتباط برقرار نکنند. گام بعدی انتخاب آثار این هنرمندان و گردآوری نهایی مجموعه برای نمایش است.

دادخواه که به همراه نازلی عباسی نمایشگاه‌گردان «هزارتو» است در مورد ایده نمایشگاه به مهر گفت: ایده این نمایشگاه طی مطالعاتم در حوزه جامعه‌شناسی و فلسفه هنر شکل گرفت و با همفکری با نازلی عباسی که از عکاسان و دانش‌آموختگان پژوهش هنر است، این ایده بسط یافت و در نهایت نمایشگاه را برگزار کردیم. روند کاری ما با دو هفته تعطیلات نوروز مواجه شد که این مساله روند کار را کند و سخت کرد، اما حضور صمیمانه هنرمندان و ارائه آثار فاخر در این نمایشگاه سختی این مسیر را برایمان کمرنگ‌تر کرد.

او در مورد برپایی نمایشگاه‌هایی نظیر «هزارتو» بیان کرد: برای تشویق و حمایت از دانشجویان و هنرجویان جوانی که داشتم، چندین نمایشگاه از آثارشان برگزار کردم و در سال جاری نیز چندین رخداد و نمایشگاه در حوزه هنرهای معاصر و هنر مفهومی برگزار خواهم کرد. پژمان دادخواه دانش‌آموخته دکتری فلسفه هنر، استاد دانشگاه و پژوهشگر هنری است. وی معتقد است در زمینه هنر، حوزه نظری و عملی منفک از هم نیستند و مباحث نظری برای هنرمند جهت شکل‌گیری و تقویت ایده و خلق اثر هنری راهگشاست.

 

ارسال نظر