دوئل تجاری امریکا و چین

۱۳۹۷/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۳:۱۴
کد خبر: ۱۱۹۴۱۶
دوئل تجاری امریکا و چین

 وال‌استریت ژورنال:

جنگ تجاری ترامپ وارد مرحله‌یی تازه‌ شده است. آن طور که وال‌استریت ژورنال در صفحه اول خود نوشت، ترامپ تعرفه یک‌صد میلیارد دلاری علیه چین را مطرح کرد. گفته می‌شود این طرح در پاسخ به «اقدام تلافی‌جویانه» چین برای اعمال تعرفه بر کالاهای امریکایی بررسی می‌شود. پیش از این امریکا تصمیم گرفت که با وجود اعتراضات جهانی بر واردات فولاد از برخی کشورها از جمله چین 25درصد و بر واردات آلومینیوم نیز 10درصد تعرفه اعمال کند. پس از این اقدام وزارت بازرگانی چین نیز اعلام کرد که بر 128قلم کالای وارداتی از امریکا از جمله گوشت خوک و میوه‌ها تعرفه اعمال کرده است. پس از آن، دفتر نمایندگی تجاری امریکا در ادامه جنگ تجاری با چین، فهرست جدید خود برای اعمال تعرفه روی 1300کالای وارداتی دیگر از چین به ارزش 50 میلیارد دلار را منتشر کرد. چین نیز در اقدامی مشابه بر لیست جدیدی از محصولات وارداتی امریکا از جمله سویا، خودرو و محصولات شیمیایی تعرفه اعمال کرد.

 تایمز:

این روزنامه در صفحه اول خود گزارشی از ماجرای مسمومیت نماینده پیشین روسیه در بریتانیا منتشر کرد. آن طور که در گزارش دیروز این روزنامه و بسیاری نشریات دیگر منتشر شد، با تحولات تازه در ماجرای مسمومیت سرگئی اسکریپال در بریتانیا، روسیه یک بار دیگر نقش ‌داشتن در این ماجرا را رد کرده و گفته است که بریتانیا از ساختن این «داستان جعلی» پشیمان خواهد شد. پیش‌تر حزب مخالف دولت در بریتانیا خواستار تحقیقات درباره اغراق‌های وزیر خارجه در این پرونده شده است. آن طور که گفته شده، بریتانیا، روسیه را به حمله با گاز اعصاب به سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روس و دخترش یولیا در چهارم مارس در سالیزبری در جنوب بریتانیا متهم کرده است. مقامات بریتانیا پس از مدتی تحقیقات و آزمایش اعلام کردند که گاز اعصاب به کار رفته در این حمله «نووی‌چوک» نام دارد و تنها در اختیار شوروی سابق بوده است. روسیه که خواستار تشکیل نشست ویژه روز پنج‌شنبه شورای امنیت در این زمینه شده این اتهام را رد می‌کند.

 ال‌پایس:

در صفحه اول این روزنامه خبری از آزادی پوجدمون به قید وثیقه منتشر شده است. آن طور که ال‌پایس نوشته، یک دادگاه در آلمان با صدور قراری به آزادی به قید وثیقه کارلس پوجدمون رییس سابق منطقه کاتالونیا اسپانیا حکم داد. بر اساس این تصمیم دولت آلمان می‌تواند با توجه به اتهام فساد اقتصادی، پوجدمون را به اسپانیا مسترد کند. آن طور که گفته شده کارلس پوجدمون رییس سابق منطقه خودگردان کاتالونیا ماه گذشته در مرز آلمان دستگیر شد. پیش از این دولت اسپانیا تقاضای استرداد پوجدمون را به اتهام «شورش و فتنه برای سازماندهی یک همه‌پرسی غیرقانونی» که در ماه اکتبر گذشته منجر به اعلام استقلال یک‌جانبه این منطقه خودگران شد، داده بود. سخنگوی دولت اسپانیا در واکنش به صدور آزادی با قید وثیقه رییس سابق منطقه خودگردان کاتالونیا گفت که این کشور به تصمیم دادگاه آلمانی احترام می‌گذارد.

 

 

ارسال نظر