خسارت کالری‌ها به بریتانیا

۱۳۹۶/۱۲/۲۳ - ۰۱:۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۱۸۷۶۴
خسارت کالری‌ها به بریتانیا

گروه گوناگون|

در روزهای گذشته دولت بریتانیا در راستای کاهش 20درصدی مصرف کالری تا سال 2024 برنامه‌یی جدید ارائه کرد. طبق گزارش‌های منتشر شده مقامات بهداشت و سلامت این کشور در یک هشدار جدید درباره چاقی، انواع پیتزا، غذاهای آماده، گوشت‌های فرآوری شده را هدف قرار داده و درخواست کوچک شدن هر پرس این غذاها را ارائه کردند. همچنین صنایع غذایی بریتانیا نیز موظف شده که در محصولات خود از مواد سالم‌تر استفاده کنند و افراد جامعه را به سمت مصرف غذاهای کم‌کالری‌تر تشویق کنند.

طبق تازه‌ترین گزارش‌ها پیش‌بینی می‌شود که این طرح می‌تواند منجر به پیشگیری احتمالی بیش از 35 هزار مرگ زودرس شود؛ آن‌طور که گفته شده، چاقی به معضلی جدی در بریتانیا تبدیل شده که سالانه عامل بسیاری از بیماری‌ها، سکته‌ و مرگ در افراد می‌شود. طبق سایر گزارش‌های منتشر شده، افزایش موارد ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی در بریتانیا به دلیل همه‌گیری چاقی، روند کاهشی محقق شده در ۵۰ سال اخیر در این کشور را به خطر انداخته است. بر اساس آمارهای منتشر شده، هرچند که گفته می‌شود مردم بریتانیا در مقایسه با سال‌های قبل، مقادیر کمتری مواد غذایی خریداری و مصرف می‌کنند، با این‌حال بریتانیا در میزان چاقی همچنان رتبه دوم در اروپا را به خود اختصاص داده است. آن طور که گفته شده مردان بریتانیا چاق‌ترین افراد در اروپا، خاورمیانه، روسیه و آفریقای شمالی هستند.

طبق سایر گزارش‌های منتشر شده در گذشته در بسیاری موارد چاقی، نشان‌دهنده توانگری و باروری شناخته می‌شد، همچنان نیز در برخی نقاط جهان این عقیده وجود دارد. این در حالی است که چاقی علاوه بر تاثیراتی که بر سلامت شخصی افراد داشته و بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی و مرگ‌ومیر را به ‌دنبال دارد، بر اقتصاد جوامع و دولت‌ها نیز تاثیرگذار است. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، به‌طور میانگین 30درصد از مردم دنیا دچار چاقی مفرط هستند که در صورتی که این میزان چاقی کنترل نشود تا سال 2030 افراد چاق 50 درصد از مردم جهان را شامل می‌شوند. همان‌طور که گفته شد، دولت بریتانیا پیش‌بینی کرده که با طرح‌ ارائه شده 5 ساله برای کنترل چاقی از مرگ احتمالی بیش از 35 هزار نفر در این کشور تا 25 سال آینده جلوگیری خواهد شد. همچنین گفته شده که کاهش چاقی در بریتانیا می‌تواند در سال‌های آینده بیش از 4میلیارد پوند هزینه‌های سرویس سلامت همگانی (ان‌اچ‌اس) را در این کشور کاهش دهد. آن‌طور که در این گزارش گفته شد، مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی در انگلیس به دلیل شیوع چاقی رو به افزایش است. این موضوع علاوه بر مشکلات شخصی برای افراد، هزینه‌های دولت را در بخش سلامت افزایش می‌دهد. بر این اساس طرح‌های مقابله با چاقی در بریتانیا می‌تواند علاوه بر سلامت شخصی‌ در بودجه سلامت این کشور نیز تاثیرگذار باشد.

علاوه بر تمام مشکلات ذکر شده، چاقی می‌تواند معضلات اجتماعی بسیاری نیز به‌دنبال داشته باشد. در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که کارگرهای چاق به‌طور متوسط میزان بیشتری ناتوانایی و غیبت‌های کاری دارند، بنابراین افزایش هزینه‌های کارفرما و کاهش تولید را به‌دنبال دارند. همچنین گفته شده که به دلیل افزایش میزان چاقی، خطوط هواپیمایی با هزینه‌های بیشتر سوخت مواجه شده و برای افزایش پهنای صندلی‌ها تحت‌فشار قرار دارند. از طرفی در سال‌های اخیر صنعت بهداشت موظف شده در مورد امکانات خاصی مانند تجهیزات بلند کردن و آمبولانس‌های مخصوص سرمایه‌گذاری کند تا بتوانند بیماران چاق را زمان جابه‌جایی کنترل کند. به‌علاوه چاقی زمینه اختلالات روانی و افسردگی‌ها را نیز باعث خواهد شد. بنابراین چاقی علاوه بر هزینه‌های سلامت هزینه‌های اجتماعی نیز به‌دنبال خواهد داشت. طبق پیش‌بینی دولت بریتانیا طرح‌های کنترل چاقی در این کشور می‌تواند تا 25سال آینده حدود 4.48میلیارد پوند از هزینه‌ مراقبت‌های اجتماعی را کاهش دهد.

دولت بریتانیا در طرح 5 ساله محدود کردن مصرف غذاهای آماده اعلام کرده که نیازمند همکاری خرده‌فروشان، تولیدکنندگان، رستوران‌ها، کافه‌ها، مراکز خرید و سایر فروشگاه‌هاست؛ چرا که نمی‌توان به تنهایی با ارائه این طرح انتظار نتیجه مطلوب را داشت.

 

 

ارسال نظر