تلاش برای افزودن «نظامی» به مشاهیر یونسکو

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۸۸
تلاش برای افزودن «نظامی» به مشاهیر یونسکو

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو از تلاش برای قرار دادن نام «حکیم نظامی» در فهرست مشاهیر یونسکو خبر داد.

در بخشی از بیانیه سعدالله نصیری قیداری به کنگره بین‌المللی حکیم نظامی گنجوی که ازسوی مشاورش مهدی حسینیان سراچه‌لو در این کنگره خوانده شد آمده است: حکیم «جمال‌الدین ابومحمد الیاس‌بن ‌یوسف‌بن ‌زکی‌بن ‌موید نظامی گنجه‌ای» شاعر داستان‌سرا و رمزگوی ششم ایران جزو ارکان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان فاخر است. نقش او نه تنها در تعالی زبان فارسی بی‌بدیل است که جایگاه وی در ادبیات جهان نیز انکارناپذیر است؛ او را می‌توان میراث مشترکی برای کشورهای اسلامی نامید که سبک ویژه او می‌تواند سبب همبستگی بیشتر در بین این کشورها شود.

از سخن و شعر او نمایان است که وی انسانی وارسته و به دور از وابستگی است؛ نظامی هیچگاه در متن مبالغه نکرده و برای جلب نظر حکمرانان شعر نساخت. هرگز به دربار حاکمان وقت ورود نکرد و به خصوص در اواخر عمر گوشه‌گیر و آزاده زیست و سر در پیشگاه امرا فرود نیاورد.

کمیسیون ملی یونسکو-ایران تلاش خواهد کرد به پاس تکریم این شخصیت برجسته ایرانی اقدامات و مکاتبات لازم را در راستای قرار گرفتن نام این حکیم نامدار در فهرست مشاهیر یونسکو به عنوان عامل وفاق و همدلی کشورهای منطقه آسیای غربی به عمل آورد.

 

ارسال نظر