امکان زندگی بدون شبکه‌های اجتماعی

۱۳۹۶/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۵۲۶
امکان زندگی بدون شبکه‌های اجتماعی

گروه گوناگون|

این روزها بسیاری از کاربران فضای مجازی بر این باورند که نمی‌توانند بدون دستگاه‌های هوشمند خود زندگی کنند. طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، شبکه‌های اجتماعی بسیاری افراد را در سراسر جهان به ‌خود جذب کرده‌اند؛ تا جایی که به طور متوسط حدود 4 تا 5 ساعت از روز افراد در فضای مجازی صرف می‌شود. در واقع می‌توان گفت که دنیای دیجیتال بخشی جدانشدنی از زندگی افراد شده است. بسیاری نیز بر این باورند که وابستگی به ابزار فناوری مانند اعتیادی شده که گاهی فرصت انجام کارهای روزمره را نیز از افراد سلب می‌کند. طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، ورود رسانه‌های اجتماعی در زندگی ‌افراد، آنها را وارد جامعه‌یی دیجیتال کرده و تغییراتی در رفتار اجتماعی به وجود آورده است. بسیاری افراد، زندگی اجتماعی و ارتباط با اطرافیان خود را بدون استفاده از ابزارهای دیجیتال ناممکن می‌دانند.

طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، خاورمیانه و کشورهای افریقایی بیشترین کاربران شبکه مجازی را به خود اختصاص داده‌اند. این موضوع می‌تواند ارتباط مستقیمی با بحران‌ها و درگیری‌های داخلی در این کشورها داشته باشد؛ چراکه به گفته بسیاری افراد در این مناطق، اخبار و اطلاعات مربوط به اوضاع داخلی کشورشان را از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال کرده و به اشتراک می‌گذارند. این درحالی است که براساس تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده، میزان وابستگی امریکایی‌ها به فضای مجازی در مقایسه با بسیاری از کشورها کمتر است. هر چند که طبق گزارش‌های منتشر شده، امریکا یکی از کشورهایی است که بیشترین کاربران اینترنت را به‌ خود اختصاص داده‌ است اما براساس نتایج آخرین نظرسنجی‌ها 59 درصد از امریکایی‌ها تصور می‌کنند که به‌ راحتی می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی فاصله بگیرند. در این میان تنها در میان جوانان 18تا 24سال، جدایی از شبکه‌های اجتماعی سخت به ‌نظر می‌رسد. آن طور که در این گزارش‌ گفته شده حدود 51 درصد از افراد در این گروه سنی اعلام کرده‌اند که جدایی از فضای مجازی برای آنها سخت است و 49درصد از آنها بر این باورند که در صورت لزوم به ‌راحتی می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرند. این درحالی است که امریکایی‌های 25تا 29ساله راحت‌تر می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی دل بکنند. طبق نتایج این نظرسنجی حدود 60 درصد از افراد در این گروه سنی اعلام کرده‌اند که به ‌راحتی می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی فاصله بگیرند. در میان این رده سنی تنها حدود 40درصد زندگی بدون دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را غیرممکن می‌دانند. به ‌نظر می‌رسد درگیری‌های تحصیلی و شغلی این گروه سنی را بیشتر از افراد 30تا 49ساله درگیر کرده است؛ چراکه در میان امریکایی‌های 25تا 29ساله وابستگی کمتری نسبت به شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. طبق نتایج این نظرسنجی حدود 43درصد از امریکایی‌هایی 30تا 49ساله، جدایی از شبکه‌های اجتماعی را غیرممکن می‌دانند.

در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که در سال‌های اخیر بیشترین افزایش کاربران اینترنت در میان گروه سنی 50 تا 64 ساله بوده است. این آمار درحالی اعلام شده که میزان وابستگی به شبکه‌های اجتماعی در این گروه بسیار کمتر از سایر گروه‌های سنی در امریکاست. به نظر می‌رسد هر چند که شبکه‌های اجتماعی برای این گروه که عموما بازنشسته بوده و فعالیت اجتماعی خاصی ندارند، سرگرم‌کننده است اما به‌ راحتی می‌توانند از آنها دل بکنند. طبق تازه‌ترین نظرسنجی منتشر شده حدود 66 درصد از امریکایی‌های بالای 50 سال بر این باورند که جدایی از شبکه‌های اجتماعی راحت بوده و می‌توانند بدون وابستگی به آنها به زندگی و روابط خود ادامه دهند.

هر چند که در این گزارش به طور کلی گفته شد حدود 59 درصد از امریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که به راحتی می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی دل بکنند و تنها 40درصد از امریکایی‌ها جدایی از شبکه‌های اجتماعی را امری غیرممکن می‌دانند با این‌ حال باید دید که در صورت لزوم تا چه حد می‌توانند به طور واقعی جدا از رسانه‌های اجتماعی روز خود را بگذرانند.

 

 

ارسال نظر