تلاش «آف» برای آشنایی‌زدایی

۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۱۴۳
تلاش «آف» برای آشنایی‌زدایی

کارگردان «آف» با اشاره به مضمون این اثر نمایشی که درباره تاثیر جنگ بر هویت زنان است، عنوان کرد: در اجرای اثر تلاش کرده معانی تازه‌یی به ذهن مخاطبان متبادر شود.

سیاوش شوهانی کارگردان نمایش «آف» که در تماشاخانه باران روی صحنه است در این باره گفت: این نمایش تا ۲۸ اسفند ماه در تماشاخانه باران روی صحنه است و باتوجه به نگاه شخصی که من نسبت به مضمون نمایش داشتم تا امروز بازخوردهای خوبی از مخاطبان دریافت کرده‌ام. این نمایش مضمونی در ارتباط با تاثیر جنگ بر زنان دارد و نگاهی را دنبال می‌کند که دغدغه شخصی من است و برایم اهمیت دارد.

او ادامه داد: ایده اصلی نمایشنامه یعنی تاثیر جنگ بر هویت و سرنوشت زنان را با ملیکا جباری در میان گذاشتم و قرار بر این شد او نمایشنامه‌یی با محوریت جنگ اما فرای زمان و مکان بنویسد. مقوله جنگ از کودکی در خانواده و اقوام من و در زندگی مادر و مادربزرگم و دیگر زنان فامیل حضور داشته و این مساله برایم دغدغه مهمی بوده است که همیشه در چنین شرایطی یک زن خیلی بیشتر از مردها

تحت تاثیر قرار می‌گیرد. شوهانی یادآور شد: جنگ قالبی مردانه دارد و به همین دلیل تاثیر زیادی بر هویت زنان چه از لحاظ ظاهری و چه درونی می‌گذارد. بعد از پایان جنگ هم این تاثیرات ادامه دارد و باعث سردرگمی زنان شده و هویت‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جنگ از ابتدای تاریخ در بین انسان‌ها وجود داشته و امروزه مردم دنیا هر کدام به نوعی با این مساله درگیر هستند بنابراین ما نیز تلاش کردیم نمایشنامه فضا و مکان نامعلومی داشته باشد تا تصویرسازی و مطابقت زمانی و مکانی در ذهن مخاطبان شکل بگیرد.

این کارگردان درباره فضاسازی نمایش توضیح داد: در اجرا فضایی مینی‌مال برای مخاطبان به تصویر کشیده می‌شود و در واقع فضای نمایش توسط خود مخاطبان شکل می‌گیرد به این ترتیب که سه آینه در صحنه تعبیه شده که تصویر تماشاگران را بازتاب می‌دهد و این مفهوم را برای آنها تداعی می‌کند که هر کدام از آنها می‌توانستند جای شخصیت‌های نمایش قرار گیرند. به گفته او، آشنایی‌زدایی و انتقال معانی جدید در اجرای «آف» مدنظر بوده است.

 

ارسال نظر