زنگ خشونت در مدارس

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۱۷۰
زنگ خشونت در مدارس

گروه گوناگون   

مرکز ثبت آمار خشونت‌های مسلحانه گزارش داده که در 48ساعت گذشته در امریکا 156مورد تیراندازی به ثبت رسیده است که در نتیجه آنها 58 نفر کشته و 101نفر زخمی شدند. از سوی دیگر طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده از سال 2000تا 8 ماه نخست سال 2017 بیش از 150دانش‌آموز در ایالات متحده امریکا به علت تیراندازی با سلاح گرم یا در اثر آسیب‌دیدگی توسط سلاح سرد جان باخته‌اند.

 آن طور که آمار نشان می‌دهد، موارد تیراندازی در مدارس امریکا به شکل بی‌سابقه‌یی افزایش یافته است. با توجه به تیراندازی چهارشنبه در فلوریدا شمار حوادث تیراندازی در مدارس امریکا به 17مورد رسیده است. به دنبال این تیراندازی مرگبار حداقل 17نفر کشته و حدود 50 نفر دیگر نیز زخمی شدند. بر این اساس چندین مدرسه در سراسر امریکا با تهدیدهای مکرر که پس از تیراندازی مرگبار مدرسه‌یی در فلوریدا انجام شده، تدابیر امنیتی خود را افزایش داده یا کلاس‌های درس را تعطیل کردند.

هر بار که یک حادثه تروریستی در امریکا رخ می‌دهد، انتقاد از قانون آزادی حمل اسلحه افزایش می‌یابد. در مقابل این انتقادها نیز دولت ترامپ و مجتمع‌های صنعتی- نظامی امریکا از آزادی حمل اسلحه در امریکا دفاع می‌کنند. پس از حادثه مدرسه سندی هوک در سال 2012 گروه‌های ضد حمل سلاح، هزینه‌های بیشتری در این زمینه صرف کردند. براساس آمار سازمان کنترل اسلحه در امریکا، شمار تیراندازی‌ها در مدارس امریکا در سال 2013 حدود 37مورد اعلام شد. طبق این آمار شمار تیراندازی‌ها در مدارس امریکایی در سال 2014 با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده و به 58 مورد رسیده است. در یکی از موارد تیراندازی در مدارس در سال 2014 گفته شد که فردی در یک دبیرستان پیش از خودکشی اقدام به تیراندازی به سمت دانش‌آموزان کرد و 4نفر را مجروح کرد. آن طور که در این گزارش اعلام شده، سال 2015 شمار تیراندازی در مدارس امریکا به بالاترین سطح خود رسید. به گزارش پایگاه اطلاعاتی مربوط به تیراندازی‌های جمعی در امریکا در سال 2015 در مجموع 327حادثه تیراندازی در امریکا رخ داده است. در این حوادث 475نفر کشته و 1870نفر زخمی شده‌اند. در این میان شمار تیراندازی‌هایی که در مدارس امریکا رخ داده حدود 65 مورد اعلام شده است. در این میان می‌توان از حادثه تیراندازی روزبرگ به عنوان مرگبارترین حوادث تیراندازی در سال 2015 در مدارس و دانشگاه‌های امریکایی نام برد. در این حادثه که روز اول اکتبر سال 2015 در محوطه دانشگاه رخ داد، فرد مهاجمی اقدام به تیراندازی کرده و پیش از هدف قرار گرفتن از سوی پلیس 9نفر را به کام مرگ کشاند و در نهایت به ضرب گلوله پلیس کشته شد. آزادی اسلحه در امریکا از جنجالی‌ترین مسائل سیاسی این کشور به شمار می‌رود که تاکنون روسای جمهوری نظرات متفاوتی در مورد آن داشته‌اند. در این میان باراک اوباما یکی از مخالفان جدی قانون حمل اسلحه در امریکا بود. آن طور که گفته شده، او در پنجم ژانویه 2016 در جمع خانواده قربانیان یک حادثه تیراندازی در امریکا بر ضرورت اقدام فوری برای کنترل خرید و فروش سلاح گرم تاکید کرد. همچنین او در برابر کنگره نیز «حفاظت از کودکان در برابر خشونت‌های مسلحانه» را بخشی از تعهدات خود و کارهایی که باید انجام شود، دانست. به نظر می‌رسد تلاش‌های باراک اوباما توانست در این سال تا حدودی به کاهش تیراندازی در مدارس امریکا منجر شود. آن طور که در این آمار گفته شده در سال 2016 شمار حوادث تیراندازی در مدارس امریکا کاهش یافته و به 48مورد رسید. پس از آنکه دونالد ترامپ به رییس‌جمهوری امریکا برگزیده شد، تمام تلاش‌های صورت گرفته درخصوص محدودیت حمل سلاح در امریکا را از بین برد. آن طور که گفته شده او در نخستین حضور خویش در نشست سالانه انجمن ملی تفنگ(NRA) در مقام ریاست‌جمهوری امریکا، حمایت کامل خود را از آزادی حمل سلاح در امریکا اعلام کرد. همچنین جمهوری‌خواهان طرفدار آزادی مالکیت سلاح هستند و در برابر تصویب هر گونه قانونی که خرید و فروش یا مالکیت شخصی اسلحه را محدود کند با استناد به متمم دوم قانون اساسی امریکا مقاومت می‌کنند. بر این اساس افزایش شمار حوادث تیراندازی در مدارس امریکا در سال 2017 طبیعی به نظر می‌رسد. طبق آمار منتشر شده در این سال حدود 65 مورد تیراندازی و حمل سلاح در مدارس امریکا اتفاق افتاد.

براساس این گزارش از سال 2013 تاکنون حدود 290مورد تیراندازی در مدارس امریکا رخ داده که به طور متوسط در هر سال حدود 48حادثه ثبت شده است. همان‌طور که گفته شده، این گزارش بر پایه حوادث مرگبار ارائه شده چراکه برخی از تیراندازی‌ها در مدارس امریکایی کشته یا مجروحی نداشتند.

 

ارسال نظر