وابستگی فضایی به صنایع روسیه

۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۸۴۲
وابستگی فضایی به صنایع روسیه

در هفتم فوریه 2018، قوی‌ترین موشک اسپیس ایکس که در واقع یک راکت فالکون هوی (Falcon Heavy) است، به فضا پرتاب شد.

 این موشک قرار بود خودرو تسلا رودستر شخصی ایلان ماسک را حمل کند. طبق گزارش‌های منتشر شده، پس از این اتفاق، حتما فرصت‌های بسیاری برای کسب و کار ایجاد خواهد شد؛ موضوعی که برای صنعت تجارت فضایی، بسیار سودمند است. گفته می‌شود که پس از رقابت فضایی که بین سازمان فضایی فدرال روسیه از سوی اتحاد جماهیر شوروی و ناسا در زمینه فضا بود، این نخستین‌بار است که یک شرکت خصوصی، موفق به ساخت راکتی با این قدرت شده است. طبق آمار منتشر شده، هزینه ساخت فالکون 9 برابر با 60 میلیون دلار بوده و 200هزار دلار نیز صرف سوخت‌گیری آن شده است. همچنین، در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که افزایش سرمایه‌گذاری در خدمات فضایی منجر به رقابت‌های قابل‌توجهی در این صنعت شده است. طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده از اداره آمار حمل و نقل، بین سال‌های 1990 تا 2017، امریکا حدود 202 فضاپیمای تجاری راه‌اندازی کرد. طبق این گزارش، کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز در 3 دهه گذشته، حدود 169 فضاپیما و تجهیزات فضایی راه‌اندازی کرد. براساس گزارش‌های منتشر شده، در 6 مارس 2008، نخستین مدل فضاپیمای ترابری خودکار از پایگاه فضایی گویان-محل پرتاب موشک‌های فضایی سازمان فضایی اروپا- به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد و سوم آوریل همان سال، این ‌باربر پیشرفته اروپایی موسوم به ژول ورن، با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد.

همان‌طور که گفته شد، هر چند که تنش‌های میان امریکا و روسیه هر روز بیشتر می‌شود، اما همچنان امریکا به خدمات فضایی روسیه و موتورهای روسی در موشک‌های فضایی خود نیاز دارد. طبق گزارش‌های منتشر شده، ناسا اعلام کرده که وابستگی به خدمات فضایی روسیه در سال 2018 نیز ادامه خواهد داشت. این در حالی است که طبق آمار منتشر شده، شمار راکت‌ها و تجهیزات فضایی روسیه از سال 1990 تا 2017، از تعداد فضاپیماهای راه‌اندازی شده امریکا کمتر است. طبق آمار منتشر شده، تعداد تجهیزات فضایی راه‌اندازی شده در روسیه در 3 دهه گذشته، حدود 162 مورد بوده است.

آن‌طور که در سایر گزارش‌ها گفته شده، در سال 1970، چین پنجمین کشوری بود که توانست ماهواره ساخت خود را به فضا بفرستد. پس از آن چین برنامه فرستادن انسان به فضا را در دستور کار خود قرار داد؛ این کشور در سال 2003 پس از روسیه و امریکا، سومین کشوری شد که سفر انسان به فضا را تجربه کرد. علاوه بر این، باتوجه به آمار منتشر شده، از سال 1990 تا 2017، حدود 23 راکت و تجهیزات فضایی راه‌اندازی کرد. بر این اساس چین، پس از روسیه، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و امریکا توانست رتبه چهارم را در شمار تجهیزات فضایی، به خود اختصاص دهد.

طبق این گزارش، هند نیز با حدود 5 فضاپیما و راکت، ششمین کشوری است که در فهرست رقیبان فضایی در جهان قرار گرفته است. آژانس فضایی هند در سال‌های اخیر توجه خاصی به حضور خود در رقابت فضایی-تجاری کرده است.

در ادامه این گزارش اوکراین نیز به عنوان یکی از رقیبان فضایی معرفی شده است این کشور در 30 سال گذشته 1 فضاپیما راه‌اندازی کرده است.

با اینکه گفته شده که شرکت‌های خصوصی در اوایل دهه 1980، شروع به گسترش خدمات فضایی داشتند اما گفته شده که وابستگی به صنعت فضایی روسیه در سال 2018 ادامه خواهد داشت و در سال‌های آینده نیز با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو خواهد بود.

 

 

ارسال نظر