حمایت مردم از دولت موقت

۱۳۹۶/۱۱/۱۹ - ۰۱:۳۰:۱۵
کد خبر: ۱۱۶۶۷۴
حمایت مردم از دولت موقت

هفدهم بهمن 1357 راهپیمایی بزرگ مردم در تایید دولت موقت به فرمان امام خمینی(ره) صورت گرفت. به دنبال آغاز به کار دولت موقت به نخست‌وزیری مهدی بازرگان، امام خمینی (ره) از مردم خواست با تظاهرات آرام نظر خود را درباره دولت موقت اعلام کنند. پس از این درخواست جامعه روحانیت مبارز تهران مردم را به یک راهپیمایی بزرگ و همگانی در این روز دعوت کرد.

کارکنان 11 وزارتخانه نیز اعلام کردند که فقط از دولت موقت منصوب امام(ره) اطاعت می‌کنند.

در شامگاه ۱۴ بهمن طی جلسه‌یی که با حضور اعضای شورای انقلاب اسلامی در اقامتگاه آیت‌الله خمینی(ره) در دبستان علوی شماره ۲ برگزار شد، مهدی بازرگان به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت تعیین شد. حکم نخست‌وزیری بازرگان پانزدهم بهمن ۱۳۵۷ ابلاغ شد و در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۵۷ در آمفی‌تئاتر مدرسه علوی به او اعطا شد. در حکم نخست‌وزیری بازرگان آمده بود:

بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حسب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آرای اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است و به موجب اعتمادی که به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعی که از سوابقتان در مبارزات اسلامی و ملی دارم، جنابعالی را بدون در نظر گرفتن روابط و حزبی بستگی به گروهی خاص، مامور تشکیل دولت موقت می‌نمایم تا ترتیب اداره امور مملکت و خصوصا انجام رفراندوم و رجوع به آرای عمومی ملت درباره تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی و تشکیل مجلس موسسان از منتخبان مردم جهت تصویب قانون اساسی نظام جدید و انتخاب مجلس نمایندگان ملت طبق قانون اساسی جدید را بدهید.

 

ارسال نظر