مرمت نقاشی‌های کاخ گلستان برای نمایش در موزه لوور

۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۳۴۳
مرمت نقاشی‌های کاخ گلستان برای نمایش در موزه لوور

 تعدادی از نقاشی‌های قاجاری کاخ گلستان برای شرکت در نمایشگاه موزه لوور فرانسه با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی مرمت و آماده‌سازی می‌شوند.

فتح‌الله نیازی کارشناس حفاظت و مرمت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی با اشاره به همکاری‌های مشترک پژوهشی و اجرایی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی و مجموعه جهانی کاخ گلستان خبر مرمت را اعلام کرد. او در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه آثار قاجاری کاخ گلستان در موزه لوور فرانسه در اوایل سال آینده تصریح کرد: طی هماهنگی‌های به عمل آمده برای انتقال این آثار قرار است آنها در کارگاه نقاشی مرمت کاخ گلستان با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی؛ مرمت و آماده‌سازی شوند.

نیازی این آثار را شامل سه قطعه تابلوی بزرگ صف سلام فتحعلی شاه با ابعادی حدود ۳۷ متر که در نوع خود یکی از بزرگ‌ترین تابلوهای نقاشی دنیا محسوب می‌شود، اعلام کرد و گفت: سه تابلوی روی بوم کوچک‌تر از آثار کمال الملک و مصورالممالک و دو تابلوی طراحی‌های ناصرالدین شاه نیز از جمله این آثار هستند. او بیان کرد که کار مرمت و آماده‌سازی این تابلوها برای انتقال به موزه لوور فرانسه در کارگاه حفاظت و مرمت کاخ گلستان در حال انجام است.

این کارشناس اظهار کرد: با بررسی‌های اولیه انجام شده روی این آثار اقداماتی از قبیل مستندنگاری و آسیب‌شناسی، پاکسازی و تمیزکاری مکانیکی، جداسازی از چارچوب، نوارگیری اطراف نقاشی، تمیزکاری و پاکسازی به روش شیمیایی، اسیدزدایی، استحکام بخشی کرباس و لایه‌های رنگ، ساخت چارچوب با چوب راش، کلاف‌کشی مجدد بوم، وصالی بخش‌های پارگی، بتونه‌گذاری بخش‌های فقدان و پارگی‌ها، موزون‌سازی رنگی و تثبیت نهایی روی آثار انجام می‌شود.

 

ارسال نظر