صادرات مرگ

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۹۵
صادرات مرگ

گروه گوناگون  افزایش حجم صادرات سلاح و جنگ‌افزارها با افزایش قابل‌ توجهی در 5 سال گذشته روبه‌رو بوده است؛ طبق آمار منتشر شده، این صادرات به بالاترین میزان پس از پایان جنگ سرد رسیده است. همچنین گفته شده کشورهای خاورمیانه در این بازه زمانی، میزان واردات سلاح خود را تقریبا تا 2برابر افزایش داده است. طبق گزارش‌های موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، عربستان سعودی و قطر از سال 2011 تاکنون افزایش قابل‌ توجهی در خرید سلاح داشته‌اند. بسیاری از گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که صادرات اسلحه از بریتانیا به کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال‌های اخیر به‌ شدت افزایش یافته است. طبق این آمار میزان واردات سلاح در کشورهای خاورمیانه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از 17درصد به 29درصد رسیده است و این کشورها در واردات سلاح با اختلاف زیادی کشورهای اروپایی را پشت سر گذاشته‌اند.

به تازگی نیز خبرهایی از قرارداد فروش جنگنده بریتانیایی به قطر منتشر شده است. طبق این گزارش‌ها، شرکت بی‌ ای ئی سیستمز بریتانیا اعلام کرده است که قصد دارد، قراردادی به ارزش 6.7 میلیارد دلار برای فروش 24فروند هواپیمای جنگنده تایفون با قطر منعقد کند. طبق تازه‌ترین تحقیقات موسسه صلح بین‌المللی استکهلم، آخرین صادرات اسلحه بریتانیا به قطر در سال 1999 صورت گرفته است. به بهانه این قرارداد در تازه‌ترین گزارش منتشر شده بزرگ‌ترین شرکای صادرات اسلحه بریتانیا در 10سال گذشته معرفی شده‌اند.

براساس آمارهای اعلام شده از سال 2007 تاکنون میزان صادرات سلاح و تجهیزات نظامی بریتانیا به عربستان حدود 4میلیارد و 645 میلیون TIV(هزینه هر واحد تولید سلاح و انتقال منابع نظامی) اعلام شده است. بر این اساس عربستان سعودی با اختلاف قابل‌ توجهی از دیگر کشورها، اصلی‌ترین واردکننده اسلحه و تجهیزات نظامی بریتانیا شناخته می‌شود. به گزارش بسیاری از نشریات، میزان فروش بمب‌ و موشک‌های بریتانیا به عربستان سعودی از ابتدای جنگ یمن تقریبا 500 درصد افزایش یافته است. این آمار درحالی اعلام شده که سازمان ملل، انتقادهای بسیاری به نقض قوانین جنگ در یمن به عربستان داشته و اتحادیه اروپا نیز خواستار ممنوعیت سلاح به عربستان شده است.

طبق این گزارش، امریکا دومین وارد‌کننده سلاح و تجهیزات نظامی از بریتانیا معرفی شده است. این درحالی است که براساس نتایج یک پژوهش، امریکا بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح در جهان است. براساس آمار ارائه شده در 10سال گذشته حدود یک‌ میلیارد و 656 میلیون TIV سلاح و تجهیزات نظامی از بریتانیا به امریکا صادر شده است. از طرفی در این سال‌ها امریکا با افزایش ارائه تسلیحات به آفریقا، آسیا و خاورمیانه حاکمیت خود را در بازار اسلحه گسترش داده و با اختلاف زیاد از سایر کشورهای صادرکننده جلو‌تر است و در 5 سال گذشته حداقل به ۹۶کشور تسلیحات صادر کرده است.

همانطور که گفته شد، کشورهای خاورمیانه به دلیل شرایط سیاسی موجود و جنگ ‌و ناآرامی‌های داخلی مهم‌ترین واردکننده سلاح در جهان شناخته می‌شوند. هند نیز از کشورهایی است که در سال‌های اخیر رکورددار واردات اسلحه در جهان است. تازه‌ترین آمار منتشر شده نیز نشان می‌دهد که این کشور، سومین شریک تجاری بریتانیا در صادرات اسلحه شناخته می‌شود. طبق این آمار در 10سال گذشته، مجموع سلاح‌ و تجهیزات نظامی که از بریتانیا به هند صادر شده حدود یک‌ میلیارد و 489میلیون TIVبوده است. این رقم در اندونزی از سال 2007 تاکنون به 594 میلیون TIV می‌‌رسد. عمان، چین و شیلی نیز از دیگر شرکای صادرات سلاح بریتانیا به‌ شمار می‌روند. این درحالی است که چین از بزرگ‌ترین صادرکنندگان سلاح در جهان به ‌شمار می‌رود.

براساس این گزارش در 10سال گذشته، میزان صادرات سلاح و تجهیزات نظامی از بریتانیا به ایتالیا حدود 179میلیون TIV اعلام و سهم ژاپن در واردات سلاح از بریتانیا از سال 2007 تاکنون حدود 182میلیون TIV گزارش شده است. این رقم در صادرات اسلحه از بریتانیا به الجزایر نیز حدود 165میلیون TIV اعلام شده است. براساس سایر از گزارش‌های منتشر شده، کشورهای الجزایر و مراکش بیشترین واردات سلاح را طی سال‌های گذشته در میان دیگر کشورهای آفریقایی داشته‌اند؛ این دو کشور در 5 سال گذشته 56 درصد کل واردات سلاح در آفریقا را به خود اختصاص داده‌اند.

 

ارسال نظر