خطر تخریب بالای سر مجموعه تاریخی کلانتر

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۵۸
خطر تخریب بالای سر مجموعه تاریخی کلانتر

عضو هیات‌مدیره انجمن متخصصان حفاظت و مرمت بناها و بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی اعلام کرد: مجموعه تاریخی کلانتر در محله بیلانکوه تبریز بر اثر بی‌توجهی ارگان‌های مربوطه، با خطر تخریب کامل مواجه است. ناصر هادی دهقانی با اشاره به اینکه خانه‌های تاریخی و حمام‌ها یکی از مهم‌ترین آثاری هستند که درمعرض تخریب گسترده قرار دارند، گفت: این آثار نه تنها مورد توجه هیچ نهاد و سازمانی نیستند، بلکه آن‌قدر در این سال‌ها به آنها بی‌توجهی شده است که به‌‌راحتی هر صاحب ملکی به خود اجازه‌ می‌دهد که در آن دخل و تصرف کرده و با تخریب آثار، از این مکان‌ها به عنوان زباله‌دانی و پارکینگ استفاده کند.

او درباره مجموعه تاریخی کلانتر، اظهار کرد: متاسفانه امروزه مجموعه کلانتر در شرق تبریز و در محله قدیمی بیلانکوه قرار دارد و خانه-باغ میرزا ابراهیم‌خان باغمیشه‌یی ملقب به شرف‌الدوله و مشهور به کلانتر

(۱۲۳۱-۱۳۱۱ ه.ش) مربوط به دوره قاجار به تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی با شماره ۹۷۱۲ به ثبت رسیده است. این کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی با اشاره به قسمت‌هایی که تاکنون از این مجموعه شناسایی شده‌اند، به ایسنا گفت: بازارچه کلانتر، باغ اندرونی کلانتر، باغ بیرونی کلانتر، حمام عمومی کلانتر، حمام اختصاصی کلانتر، مسجد کلانتر، بناهای اندرونی و متعلقات آن و نیز کوشک بیرونی ازجمله این بخش‌هاست.

او ادامه داد: در این میان قسمت‌هایی از باغ اندرونی، بخشی از ساختمان‌های اندرونی، حمام اختصاصی، بخشی از باغ بیرونی، کوشک بیرونی و مسجد کلانتر به صورت نیمه مخروبه در آمده است و نیارمند توجه ارگان‌های ذی‌ربط، به‌ویژه سازمان میراث فرهنگی کشور به‌عنوان متولی حفاظت و مرمت آثار تاریخی است.

 

 

ارسال نظر