متهمان تولید آلاینده‌ در جهان

۱۳۹۶/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۵۷۷
متهمان تولید آلاینده‌ در جهان

گروه گوناگون|

 این روزها، افزایش آلاینده‌ها و انتشار گازهای گلخانه‌یی، نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است. در سال‌های اخیر، کشورهای بسیاری با ارائه راهکارهای متفاوت، در تلاش هستند تا با کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی تغییری در شرایط آب‌وهوایی ایجاد کنند. علاوه بر افزایش آلاینده‌ها، کاهش منابع سوخت‌های فسیلی نیز، بحران دیگری است که کشورها را وادار به کاهش مصرف سوخت می‌کند.

 بر این اساس، بسیاری از خودروسازان در سراسر جهان، به سمت تولید خودروهای الکتریکی رفته‌اند. پیش از این اخبار بسیاری از تولید خودروهای سواری برقی در جهان منتشر شده بود. به‌تازگی نیز، خبرهایی از تولید انواع کامیون و خودروهای سنگین الکتریک به گوش می‌رسد. طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط‌زیست امریکا، بیشترین سهم تولید گازهای گلخانه‌یی در میان وسایل نقلیه، به خودروهای سواری اختصاص دارد.

براساس این آمار، حدود 42درصد از آلاینده‌ها، توسط تردد خودروهای سواری در جهان تولید می‌شوند. سوخت غالب این خودروها بنزین و در مواردی گازوییل است. این موضوع، علاوه بر کاهش منابع سوخت‌های فسیلی، منجر به تولید میزان قابل‌توجهی دی‌اکسیدکربن می‌شود. بر همین اساس، تولید خودروهای تمام‌ الکتریکی و برقی به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین روش‌ها برای کنترل آلودگی هوا، کاهش میزان آلاینده‌ها، گازهای گلخانه‌یی و حفاظت از محیط‌زیست به‌شمار می‌رود. از آنجا که بعد از خودروهای سواری، کامیون‌ها بیشترین سهم تولید و انتشار آلاینده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، تسلا و سایر خودروسازان، در تلاش برای تولید کامیون‌های سنگین و متوسط الکتریکی هستند.

 طبق آخرین آمار آژانس حفاظت از محیط‌زیست امریکا، سالانه حدود 23درصد از آلاینده‌ها توسط تردد کامیون‌های سنگین و متوسط تولید می‌شود که این سهم در کامیون‌های سبک، 18درصد اعلام شده است. بر این اساس، تسلا در رقابت با غول‌های خودروسازی در جهان، اشتیاق بسیاری برای ورود به بازار خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین داشته و هم‌اکنون در امریکا، از کامیون نیمه‌سنگین تمام برقی و الکتریکی خود رونمایی کرده است. البته در رقابت با تسلا، سایر خودروسازان در جهان نیز از خودروهای برقی خود رونمایی کرده و آنها را وارد بازار کرده‌اند.

طبق آمار منتشر شده، خودروهای سواری و کامیون‌ها بالاترین سهم تولید آلاینده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. پس از خودروهای سواری و کامیون‌ها، هواپیماهای تجاری از دیگر وسایل نقلیه هستند که در آلودگی هوا و تولید گازهای گلخانه‌یی نقش دارند. طبق این آمار، هواپیماهای تجاری، حدود 7درصد از سهم آلاینده‌های جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس این گزارش، کمترین سهم تولید آلاینده‌ها در میان وسایل نقلیه، به خطوط راه‌آهن، سایر خطوط هوایی (غیر از هواپیماهای تجاری)، خطوط کشتیرانی و اتوبوس‌ها اختصاص دارد. هر چند همچنان این وسایل نقلیه از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند اما میزان تولید آلاینده‌ها در آنها، کمتر از 5درصد اعلام شده است. با این‌ حال باتوجه به کاهش منابع سوخت، در سال‌های اخیر طرح‌هایی برای تاکسی‌های هوایی برقی ارائه شده است. پیش‌بینی شده که اگر برنامه‌های شرکت‌های هواپیمایی با موفقیت پیش رود تا سال 2030، نخستین تاکسی هوایی الکترونیک به پرواز درآید.

همان‌طور که گفته شد، استفاده از سوخت‌های فسیلی در وسایل نقلیه، علاوه بر تولید و انتشار آلاینده‌ها و آلودگی محیط‌زیست، منجر به کاهش و ازبین رفتن منابع سوخت در جهان خواهد شد. بر این اساس، طبق گزارش‌های منتشر شده، دولت بریتانیا تا سال 2040 تولید و فروش تمام خودروهای بنزینی و دیزلی در این کشور ممنوع خواهد کرد تا با معضل آلودگی هوا مقابله کند. پس از بریتانیا، بسیاری از کشورها و شهرهای دیگر نیز اعلام کرده‌اند که روند تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را متوقف خواهند کرد.

 

ارسال نظر