توفان در خاندان آل‌سعود

۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۶۰۳

 نیویورک‌تایمز:

این روزنامه در صفحه اول خود گزارشی از موج دستگیری شاهزادگان و مقامات در عربستان‌سعودی منتشر کرده است.

به گفته نیویورک‌تایمز پادشاهی عربستان به بهانه مبارزه با فساد مالی، دستور بازداشت ۱۱شاهزاده و ۳۰مقام سابق و فعلی را صادر کرد. در میان بازداشت‌شدگان برجسته‌ترین آنها وزیر گارد ملی است. حکم بازداشت این افراد به دستور کمیته مبارزه با فساد که امروز به فرمان پادشاه عربستان تشکیل شد، صادر شده است. ریاست این کمیته را محمد بن سلمان پسر پادشاه عربستان بر عهده دارد. به گفته تحلیلگران، این اقدام پادشاه عربستان گامی در جهت پاکسازی دربار سعودی برای زمینه‌سازی انتقال قدرت به پسرش است. گفته شده که پادشاه سعودی همچنین وزیر جدید گارد ملی را تعیین کرد. در جمع بازداشت‌شدگان نام شاهزاده «ولید بن طلال بن عبدالعزیز» ثروتمندترین فرد در عربستان نیز به چشم می‌خورد. گفته می‌شود به دنبال شاهزادگان و مسوولان فعلی و سابق عربستان به اتهام فساد مالی، بازار سهام این کشور امروز در ساعات اولیه معاملات سقوط کرد.

 واشنگتن‌پست:

در صفحه اول این روزنامه خبری از نامه پنتاگون، خطاب به کره‌شمالی منتشر کرده است.

به گزارش واشنگتن‌پست، وزارت دفاع امریکا در نامه‎یی خطاب به دولتمردان این کشور با تاکید بر نامشخص بودن میزان تلفات احتمالی، موضع خود درباره انهدام تسلیحات هسته‎یی این کشور را اعلام کرد.

پنتاگون در این نامه اعلام کرده که تنها راه ممکن برای شناسایی و تخریب سایت‌های هسته‌یی کره‌شمالی، تهاجم زمینی به این کشور است. هرچند که وزارت دفاع امریکا با تشریح نوع درگیری احتمالی با کره‌شمالی، ارزیابی سناریوهای ممکن پیرامون میزان تلفات را با توجه به مجاورت این کشو‌ر با کره‌جنوبی دشوار اعلام کرد. آن‌طور که گفته شده در این نامه چگونگی مقابله امریکا با حمله هسته‌یی کره‌شمالی مشخص نیست و پیشنهاد شده تا توضیحات لازم در یک نشست محرمانه توسط نمایندگان ارائه شود.

 ال‌پایس:

تنش‌های سریالی ناشی از استقلال کاتالونیا از اسپانیا تمامی ندارد. ال‌پایس در گزارش صفحه اول خود به حکم بازداشت بین‌المللی کارلس پوجدمون پرداخته است.

به گزارش این روزنامه، یک قاضی اسپانیایی حکم بین‌المللی بازداشت کارلس پوجدمون رییس برکنار شده دولت سابق کاتالونیا و دیگر همکارانی که او را تا بلژیک همراهی کرده‌اند، صادر کرده است.

پیش از این مقامات دولت منحل شده کاتالونیا به شورش و اغتشاش متهم شده بودند. این حکم در حالی صادر شده که دفتر دادستانی بلژیک اعلام کرده که در حال بررسی حکم جلب اروپایی صادر شده توسط اسپانیا برای رهبر کاتالونیاست. قرار است تصمیم اولیه در این باره تا ۱۵روز آینده گرفته شود اما این بررسی ممکن است، هفته‌ها طول بکشد.

 

 

ارسال نظر