هنرمند ژاپنی بر سر حوض روغن

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۷۰
هنرمند ژاپنی بر سر حوض روغن

 نوریوکی هاراگوچی پس از ۴۰ سال با اثر خود «ماده و فکر» (حوض روغن) در موزه هنرهای معاصر تهران رو‌به‌رو می‌شود و بر مرمت آن نظارت خواهد کرد.

علی‌محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران درباره حضور هاراگوچی هنرمند ژاپنی که اثر «ماده و فکر» او در موزه هنرهای معاصر تهران موجود است، گفت: اثر «ماده و فکر» (حوض روغن) نوریوکی هاراگوچی هنرمند ژاپنی پس از ۴۰ سال با حضور و نظارت این هنرمند مرمت می‌شود. این اثر در سال ۱۹۷۷ در ارتباط و گفت‌وگو با معماری و فضای موزه هنرهای معاصر تهران در موزه نصب شده و ۴۰ سال است که این اثر در موزه هنرهای معاصر تهران قرار دارد و به عنوان یکی از نمادهای موزه شناخته شده است.

به گزارش مهر، او ادامه داد: با توجه به ضرورت و اهمیت حفظ و نگهداری استاندارد آثار موزه هنرهای معاصر تهران و مرمت آثاری که به مرمت نیاز دارند، هماهنگی برای بازبینی و مرمت این اثر پس از ۴۰ سال با نوریوکی هاراگوچی انجام شد و خوشبختانه امکان مرمت اثر با نظارت و حضور این هنرمند فراهم شده و او در هفته جاری به موزه هنرهای معاصر تهران می‌آید تا بر مرمت اثرش نظارت کند.  در سال ۱۹۷۷، «ماده و فکر» در نمایشگاه داکیومنتای ششم در شهر کاسل آلمان به نمایش در آمد. همان سال و با دیدن این کار در داکیومنتا، اجرایی از این اثر برای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خریداری شد و از آن زمان تا به حال به‌طور دایمی در موزه نصب شده است.

نوریوکی هاراگوچی در سال ۱۹۴۶ در یوکوسوکا در ژاپن متولد شد. او در سال ۱۹۷۰ از دانشگاه نیهون توکیو در رشته نقاشی فارغ‌التحصیل شد. وی زمانی شروع به نمایش آثار خود کرد که هنوز دانشجو بود و بحران‌های سیاسی رو به رشدی اعم از تظاهرات و شورش‌های دانشجویی در برابر جنگ ویتنام و پیمان امنیتی ژاپن و امریکا در جریان بود.

نقاشی‌ها و مجسمه‌های اولیه هاراگوچی به زیبایی‌شناسی ابزارآلات نظامی و صنایع سنگین اشاره دارد. بعدها مواد مورد استفاده او شامل تیرآهن، قطعات ماشین، روغن کار کرده و لاستیک شدند. از اوایل دهه ۱۹۶۰ آثار این هنرمند به‌طور گسترده در ژاپن و خارج از این کشور به نمایش گذاشته شده است.

 

ارسال نظر