«در راه ماندگی»هایی که ثبت شد

۱۳۹۶/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۹۳۵
«در راه ماندگی»هایی که ثبت شد

گروه گوناگون|

 حکایت بسیار راه رفتن و به جایی نرسیدن‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. نمایشگاه عکاسی فرزان شمس با نام «در راه ماندگی» جمعه بیست‌ویکم مهر در کافه عکس افتتاح می‌شود.

فرزان شمس، کارشناس ارشد تصویرسازی از دانشکده هنرهای زیبای تهران است. این مدرس هنرهای تجسمی که از سال 81 فعالیتش را آغاز کرده در معرفی نمایشگاه خود نوشته است:«تعداد دفعاتی که برای عکاسی از خانه بیرون آمده‌ام به ۱۰بار نمی‌رسد، شاید مهم‌ترین علتش این باشد که از اساس عکاس محسوب نمی‌شوم اما جدا از این، گمان می‌کنم عکاسی(دست‌کم این نوعش) پس از آموزش و مطالعه و تمرین، اندکی چاشنی شانس هم می‌خواهد و از آن دسته اتفاقاتی است که خودش رخ می‌دهد، باید پیش بیاید، چه برایش برنامه‌ریزی کرده باشیم چه نکرده باشیم.»

با پیدایش پدیده‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های با کیفیت‌شان کار برای کسی همچون من آسان‌تر می‌نماید از این جهت که محل کار و زندگی‌ام از هم دور است و معمولا چند ساعت از روز در راه هستم، پیاده یا سواره، دوربین اگر همراهم بود که چه بهتر، اگر نبود به همان دوربین تلفن همراه بسنده می‌کنم، بماند که گاهی آن هم دم دست نیست و از عکس و سوژه عبور می‌کنم، هر چه باشد این خاصیت راه است. در واقع تنها شانس قابل تکیه من برای عکاسی همین راه رفتن‌های هر روزه است. بین عکس‌های مجموعه پیش رو(اگر بشود نام مجموعه بر آن گذارد) احتمالا بعد از عکاس‌شان، یک وجه مشترک وجود دارد، آن هم این است که همگی در «راه» برداشته شده‌اند، هر کدام یک جا، یک روز، یک فصل، هر کدام تکه‌یی از راهی هستند که روزی یا شبی پیموده‌ام، همه جدا از هم و بدون هیچ ارتباط تصویری منطقی با یکدیگر، این را به راحتی می‌شود از نخستین نگاه به مجموعه دریافت.

با این اوصاف «در راه ماندگی» تنها نام وضعیتی نیست که ساعات زیادی از شبانه‌روزم را در آن می‌گذرانم یا در آن عکاسی کرده‌ام. در راه ماندگی برای من بیشتر یک حالت روحی است تا توصیفی برای زمان و مکان.»نمایشگاه عکس «در راه ماندگی» جمعه ۲۱مهر ساعت 18 در کافه عکس افتتاح و تا ۵ آبان ماه دایر است.

 

ارسال نظر