افتتاحیه شصت و نهمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت

۱۳۹۶/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۹۳۲
افتتاحیه شصت و نهمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت

روز سه‌شنبه ١٠ اکتبر امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، نمایشگاه کتاب فرانکفورت را افتتاح کردند. کار نمایشگاه البته از دیروز صبح آغاز شد. نمایشگاه فرانکفورت که بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان محسوب می‌شود، امسال فرانسه را به عنوان مهمان ویژه پذیرفته است. سخنران نخست مراسم یورگن بوس رییس نمایشگاه بود که به خوش‌آمدگویی و معرفی نمایشگاه در سال جاری پرداخت و پس از آن هاینریش روته مولر رییس اتحادیه ناشران آلمان سخنرانی داشت و شاید او تنها سخنرانی بود که کمی فضای افتتاحیه نمایشگاه را سیاسی کرد آن هم زمانی که در سخنرانی خود به سیاست‌های ترکیه درباره اتحادیه اروپا پرداخت. در ادامه نوبت به پیتر فلدمن شهردار شهر فرانکفورت رسید. او از نمایشگاه کتاب به عنوان رویدادی یاد کرد که در آن صدها جوان درگیر مراوده تجاری و زبانی با یکدیگر می‌شوند.

سخنران بعدی مراسم وجدی موود نویسنده فرانسوی لبنانی‌الاصل بود که برای حاضران داستانی قرائت کرد و به دنبال آن در قالب متنی روایی ایده‌های خود برای زندگی در جهانی عاری از خشونت را روایت کرد. پس از او جودیت ورزمیر نیز با خوانش متنی مشابه فضا را برای یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌های این مراسم حاضر کرد.

امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه روی سن رفت و ابتدا از حضور و انتخاب فرانسه در این رویداد تشکر کرد. او بخش نخست از سخنرانی خود را به موضوع زبان فرانسه اختصاص داد و اشاره کرد که این زبان تنها یک زبان قدیمی نیست بلکه زبان بسیاری از مهاجران است.

ماکرون در ادامه به فرهنگ و روابط فرهنگی مشترک میان آلمان و فرانسه اشاره کرد و گفت: ما در این فرهنگ مشترک با هم تاریخ مشترک داشته‌ایم؛ جنگ و صلح داشته‌ایم و هیچ چیز هم نتوانسته این رابطه را خدشه‌دار کند، چرا که از قرون وسطی و شروع این رابطه تا امروز توانسته‌ایم با هم گفت‌وگو کنیم و مبنای گفت‌وگوی ما هم ادبیات، کتاب، شعر و ترجمه بوده است.

پس از سخنرانی ماکرون که با استقبال در میان حاضران روبه‌رو شد، صدراعظم آلمان نیز در سخنانی نمایشگاه کتاب فرانکفورت را نمایشی از حضور تمام جهان در یک شهر عنوان کرد.

پس از این سخنرانی دو مقام ارشد اروپایی با کوبیدن چکشی مخصوص روی تریبون سالن، آغاز نمایشگاه شصت و نهم کتاب را اعلام کردند.

 

 

 

ارسال نظر