حکم تنفیذ امام‌خمینی(ره) برای آیت‌الله خامنه‌ای

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۸۸
حکم تنفیذ امام‌خمینی(ره) برای آیت‌الله خامنه‌ای

هفدهم مهر در سال 1360، حکم ریاست‌جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام‌خمینی(ره) تنفیذ شد. سومین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در روز سیزدهم مهر همان سال برگزار شد و مقام معظم رهبری در آن دوره به‌عنوان رییس‌جمهور مردم ایران انتخاب شدند.

در مراسم تنفیذ حکم آیت‌الله خامنه‌ای، سیداحمد خمینی متن نامه‌های وزیر کشور و شورای نگهبان را مبنی بر اعلام صحت انتخابات قرائت کرد و سپس متن حکم امام‌خمینی(ره) درمورد تنفیذ انتخابات را برای حاضران خواند.

سومین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران در حالی برگزار شد که کشور درگیر جنگ تحمیلی و مشکلات امنیتی بود. در این انتخابات آیت‌الله خامنه‌ای با اکبر پرورش، رضا زواره‌ای و حسن غفوری‌فرد که هر سه اعضای حزب موتلفه بودند، رقابت کردند و با 15 میلیون و 905 هزار و 987رای، پیروز انتخابات شدند.

پیش از برگزاری انتخابات، محمدرضا مهدوی‌کنی که در آن دوره کفیل نخست‌وزیر بود، از ادامه رقابت‌ها انصراف داد و ابراهیم یزدی نیز که در آن روزها نماینده مجلس بود، رد صلاحیت شد. در آن انتخابات علی‌اکبر پرورش با ۳۳۸ هزار و ۲۹۴ رای با فاصله بسیار زیاد از منتخب مردم، نفر دوم انتخابات شد.

در بخشی از حکم امام‌خمینی(ره) در مراسم تنفیذ آیت‌الله خامنه‌ای آمده است: آقای رییس‌جمهور و سایر دست‌اندرکاران و دولتمردان در جمهوری اسلامی باید بدانند که ملت شریف ایران بر همه آنان محبت و منت دارند، چراکه این ملت فداکار است که در اول انقلاب با نثار خون جوانان خود و زحمات طاقت‌فرسا پیروزی را به دست آورد و همه را از زندان‌ها و تبعیدها و انزواها و اختناق‌ها نجات داد و حکومت را از ستمگران بازستاند و به آنان تحویل داد و همین ملت است که از اول پیروزی تاکنون در صحنه بوده و از کشور و ارتش و سپاه و سایر قوای مسلح و دولت و مجلس و شورای عالی قضایی و دادگاه‌ها پشتیبانی نموده و با کمک و همت همین ملت، دشمنان داخل و خارج را سرکوب و حزب‌الله را به جای احزاب و گروه‌های شیطان نشاند.

 

ارسال نظر