ویرانی به نام مرمت

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۸۷
ویرانی به نام مرمت

شهر تاریخی خور یکی از شهرهای کهن لارستان است که قدمت آن به پیش از اسلام می‌رسد و در آن آثاری از دوره‌های مختلف تاریخی وجود دارد. این شهر در عصر ناصرالدین شاه قاجار به رسمیت شناخته شده و از آن دوران 2 اثر شاخص حمام تاریخی (حمومکی) و مسجد رسول‌الله (جامع قدیم) در این شهر ثبت تاریخی شده است. مسجد رسول‌الله که معماری آن متاثر از معماری دوران زندیه است به شماره 12735 ثبت تاریخی شده و بنا به گفته سیما علویه، رییس اداره میراث فرهنگی لارستان براساس الگوهای مساجد قرون اولیه اسلامی با سادگی خاصی ساخته شده است.

در روزهای هفتم و هشتم مهرماه جاری این بنای تاریخی زیبا توسط عده‌یی به بهانه تعمیر مسجد تخریب شده که سبب اعتراض مردم و نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شده است. گفته شده این مسجد یکی از سرپاترین مساجد منطقه است و هر چند سال یک‌بار نیازمند مرمت ساده در حد برطرف کردن ترک‌ها بوده که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس اقدام برای مرمت مسجد خور لارستان بدون مجوز میراث فرهنگی بوده است، این اقدام منجر به تخریب غیراصولی بخشی از این مسجد شده است. به گزارش ایرنا، مصیب امیری روز گذشته گفت: مرمت مساجد تاریخی و آثاری که در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده است حتی اگر به نیت خیرخواهی هم باشد باید مجوز میراث فرهنگی داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه مرمت غیراصولی و غیرکارشناسی در مسجد خور لارستان را متوقف کرده‌ایم، افزود: ‌همگان باید نسبت به حفظ و مراقبت از میراث فرهنگی به عنوان بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی این سرزمین احساس مسوولیت کنند.

 

ارسال نظر