مهاجران در برزخ اروپا

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۷۰۴
مهاجران در برزخ اروپا

گروه گوناگون  آمارهای منتشر‌ شده از اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که در سال 2016 بیش از یک میلیون پناهجو برای نخستین ‌بار در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی داده‌اند. هر چند که این رقم در مقابل آمار پناهجویانی که در سال 2015 برای نخستین بار در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا، نروژ و سوییس، درخواست پناهندگی داشته‌اند، کاهش یافته اما در مقایسه با آمار سال 2014 افزایشی دو برابری را نشان می‌دهد. طبق گزارش‌های به دست آمده، اکثر درخواست‌های پناهندگی که به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نروژ و سوییس در سال 2015و 2016 ارائه شده هنوز در انتظار تصمیم‌گیری هستند.

طبق آخرین آمار منتشر شده از مجموع درخواست‌های پناهندگی که تا دسامبر 2016 به کشورهای اتحادیه اروپا، ، نروژ و سوییس ارائه شده است نزدیک به یک میلیون و 500 هزار نفر در انتظار پذیرش تقاضای پناهندگی خود هستند. طبق گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از نیمه نخست سال 2015 شمار پناهندگانی که از طریق دریا خود را به اروپا رساندند، افزایش قابل توجهی داشته است. در سال‌های اخیر جنگ‌ها، رشد گروه‌های تروریستی، سرکوب و ناآرامی‌های داخلی و بحران‌های اقتصادی مهم‌ترین عامل افزایش شمار پناهجویان در کشورهای اروپایی بوده است. به علاوه جنگ داخلی سوریه، وضعیت نابسامان و ناآرام در عراق و افغانستان، فقر و شورش‌ها در افریقا، بحران پناهجویان را بیش از پیش دامن زده است؛ بحرانی که پس از جنگ جهانی دوم کم سابقه توصیف می‌شود. اطلاعات به دست آمده، نشان می‌دهد که تنها در 3دهه گذشته بیش از دو سوم از پناهجویانی که به اروپا آمده‌اند، درخواست پناهندگی خود را در 4 کشور آلمان، ایتالیا، فرانسه و سوئد ثبت کرده‌اند که به ترتیب بیشترین درخواست‌ها مربوط به آلمان بوده است. مجارستان نیز در سال ۲۰۱۴میلادی بیش از ۴۲هزار درخواست پناهندگی دریافت کرده که تنها به ۹درصد از متقاضیان پاسخ مثبت داده است. در مقابل بلغارستان که به دلیل داشتن مرز مشترک با ترکیه منطقه‌یی کلیدی برای مهاجران سوری برای ورود به خاک اروپا به شمار می‌رود به درخواست ۹۴درصد از متقاضیان پاسخ مثبت داده است. طبق آمار به دست آمده در میان پناهجویانی که تا پایان دسامبر 2016 به کشورهای اروپایی، نروژ و سوییس وارد شده‌اند با درخواست پناهندگی حدود

880 هزار نفر موافقت شده است.

در این میان هجوم بی‌سابقه پناهجویان به مرزهای اتحادیه اروپا و سردرگمی رهبران اروپایی در مقابله با آن به مشکلی جدی برای این اتحادیه تبدیل شد. به این فهرست باید نگرانی از تهدیدات تروریستی در کشورهای اروپایی را نیز افزود که پس از حملات تروریستی پاریس بیش از پیش جدی شد. از طرفی بحران اقتصادی ایجاد شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نارضایتی از حضور مهاجران را افزایش داد. در نهایت این نگرانی‌ها و بحران‌های ایجاد شده از افزایش آمار مهاجران منجر به برگرداندن شماری از پناهجویان به کشورهای اصلی خود شد. طبق آمار به دست آمده 66 هزار نفر از پناهجویانی که تا پایان دسامبر 2016 درخواست پناهندگی به کشورهای اروپایی، نروژ و سوییس داشتند به کشورهای خود بازگردانده شدند. در این میان از سرنوشت بسیاری از پناهجویانی که در سال‌های اخیر خود را به کشورهای اروپایی رسانده‌اند، خبری در دست نیست. در سال‌های گذشته بسیاری از گزارش‌ها حاکی از مرگ صدها پناهجو در آب‌های مدیترانه بوده است. طبق آمار به دست آمده در مجموع پناهندگانی که تا پایان دسامبر 2016 کشور خود را برای رسیدن به کشورهای اروپایی ترک کرده‌اند حدود 110نفر سرنوشت نامعلومی دارند.

amar

این آمار درحالی ارائه شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2017 شمار مهاجران به کشورهای اتحادیه اروپا تا 3میلیون نفر افزایش یابد. براساس آمار اتحادیه اروپا بیشترین شمار مهاجران و پناهجویان را به ترتیب شهروندان سوریه، افغانستان، آلبانی، عراق و کوزوو به خود اختصاص داده‌اند.

 

ارسال نظر