ابزارهایی که منسوخ نمی‌شوند

۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۲۵
ابزارهایی که منسوخ نمی‌شوند

گروه گوناگون|

در سال‌های اخیر تکنولوژی، با سرعت غیرقابل تصوری در حال پیشرفت است. روزبه‌روز تعداد ابزار دیجیتالی که به بازار وارد می‌شود، در حال افزایش است. از سال 1995 تاکنون سرعت پیشرفت تکنولوژی به حدی بالا بوده که می‌توان گفت در سال‌هایی نه‌چندان‌دور، تصویر جهان امروز به افسانه‌های علمی شباهت داشت. در آن زمان ایده ساخت تلفن‌های بی‌سیم با قابلیت دسترسی به جهان پهناوری از ارتباطات، سرگرمی‌ها، فیلم‌‌ها و موسیقی بیش از اندازه غیرعادی به نظر می‌آمد. در سال 2005، بسیاری افراد تصور می‌کردند که با ورود تلفن‌های همراه هوشمند و ابزار مدرن دیجیتال، استفاده از وسایل الکتریکی قدیمی کاهش می‌یابد. اتفاقی که امروزه بازار تکنولوژی برای سال‌های بعد پیش‌بینی می‌کند؛ بسیاری از کارشناسان گفته‌اند که با ورود نسل جدید تلفن‌های همراه هوشمند و ابزارهای دیجیتال، دستگاه‌های قدیمی‌تر از چرخه مصرف خارج خواهند شد.

گزارش‌ها اما چیز دیگری را نشان می‌دهد. نتایج پیش‌بینی منسوخ شدن ابزارهای دیجیتالی که در سال 2005 وارد بازار شده بودند، با توجه به آمارها، متفاوت بوده است. طبق نظرسنجی صورت‌گرفته، بسیاری از امریکایی‌ها، با وجود گسترش نفوذ تلفن‌های هوشمند و ابزارهای دیجیتال مدرن، همچنان از دستگاه‌های قدیمی استفاده می‌کنند.، مهم‌ترین تاثیر جهان دیجیتال، بر نحوه استفاده کاربران از فایل‌های موسیقی، فیلم و بازی بوده است.

 بسیاری از ابزارهایی که یکی ‌پس از دیگری وارد بازار دیجیتال شدند، قابلیت دسترسی به موسیقی و فیلم را بسیار راحت‌تر از CD و نوارهای کاست و ویدیویی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با این‌حال، طبق آمار به دست آمده، هنوز حدود 49درصد از امریکایی‌ها از CD‌های موسیقی و فیلم استفاده می‌کنند. با اینکه در بسیاری از گزارش‌ها از تحول گسترده دستگاه‌های پخش دیجیتال در بازار می‌گویند اما آمار نشان می‌دهد که همچنان ابزارهای قدیمی منسوخ نشده و تقریبا کاربران بسیاری دارد. ماشین‌حساب از دیگر ابزاری است که تحولات بسیاری داشته اما همچنان کاربران خود را حفظ کرده است. زمانی که نرم‌افزارهای حسابرسی، یکی پس از دیگری وارد بازار می‌شدند، یا با مجهز شدن تلفن‌های هوشمند، به نظر می‌رسید که استفاده از ماشین‌ حساب‌های سنتی منسوخ شود اما همچنان ماشین‌حساب‌های قدیمی کاربران خود را دارند. طبق آمار به دست آمده، حدود 40درصد از امریکایی‌ها، همچنان ترجیح می‌دهند برای فعالیت‌های حسابرسی خود، از ماشین‌حساب‌های قدیمی استفاده کنند.

از آنجا که تلفن‌های همراه، برقراری ارتباط را در هر مکانی راحت‌ کرده و همچنان با قابلیت ذخیره شماره‌های تلفن، افراد را از داشتن دفترچه‌های یادداشت و شماره‌گیری بی‌نیاز کرد، به راحتی جایگزین مناسبی برای دستگاه‌های تلفن شد، هرچند که هزینه‌ مکالمه با تلفن‌های همراه بسیار بیشتر از خطوط تلفن خانگی است. با این‌حال، همچنان 36درصد از امریکایی‌ها، از دستگاه‌های تلفن استفاده می‌کنند و اعتقاد دارند که تلفن‌های همراه نتوانسته این دستگاه را منسوخ کند.

همان‌طور که گفته شد، ابزارهای مدرن پخش فیلم و موسیقی، به سرعت وارد بازار‌های دیجیتال شده‌ و کاربران بسیاری دارند. هرچند که نوارهای ویدیویی به دلیل کاهش استفاده در صنعت فیلم‌سازی و منسوخ شدن دستگاه‌های پخش‌کننده آنها، تقریبا بی‌استفاده شده‌اند، اما حدود 17درصد از امریکایی‌ها، همچنان از طرفداران دستگاه‌های پخش نوارهای ویدیویی هستند. در این میان، صفحه‌های گرامافون نیز، طرفداران خاص خود را دارند. علاوه بر اینکه عده‌یی برای زنده کردن خاطرات، دستگاه‌های گرام را خریداری می‌کنند، حدود 11درصد از امریکایی‌ها، هنوز هم از خریداران صفحه‌های گرام به‌شمار می‌آیند.

 

 

ارسال نظر