امریکا میزبان نقاش نروژی می‌شود

۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۰۱:۲۸:۳۸
کد خبر: ۱۰۵۶۰۳
امریکا میزبان نقاش نروژی می‌شود

گالری ملی هنر امریکا آثاری از ادوارد مونک، نقاش برجسته نروژی را به نمایش می‌گذارد.  این نمایشگاه سوم سپتامبر سال 2017 آغاز می‌شود و تا بیست و هشتم ژانویه 2018 بر پا خواهد بود.

ادوارد مونک از معروف‌ترین نقاشان قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم و برجسته‌ترین نقاش نروژی است. بسیاری او را از مهم‌ترین نقاشان در سبک اکسپرسیونیسم می‌دانند. دوران کودکی بغرنج، زندگی توأم با مصیبت و بیماری مونک را به یکی از حساس‌ترین نقاشان تاریخ تبدیل کرد. شاید به همین دلیل حال و هوای آثار او شدیدا شخصی و گاهی سرشار از احساسات است.   از مشهورترین نقاشی‌های او 4 تابلو مجموعه فریاد است که عموما با نام «جیغ» شناخته می‌شوند. ادوارد مونک این 4 تابلو را اواخر دهه ۱۸۹۰میلادی و در طول نخستین دهه سده بیستم به صورت رنگی و رشته‌یی از طرح‌های قلمی و زغالی به نقاشی کشید.  در دوران نوجوانی علاقه هنری مونک شکوفا شد. در 13سالگی نخستین آثارش را در مدرسه به نمایش گذاشت که شامل مناظر نروژ بود. او به کپی از نقاشی‌ها روی آورد و کمی بعد از آن به نقاشی با رنگ روغن پرداخت.  در سال ۱۸۸۳ مونک نخستین نقاشی خود را در یک نمایشگاه عمومی نشان داد که شامل آثار خود و دوستانش بود. در طول این سال‌ها که او مشغول فعالیت بود، سبک‌های زیادی را تجربه کرد که شامل طبیعت‌گرایی و نقطه‌گذاری امپرسیونیستی بود. برخی از کارهای اولیه‌ او یادآور کارهای مونه است.

ادوراد مونک درباره نحوه چگونگی کشیدن نقاشی «جیغ»اش می‌گوید:«یک روز عصر قدم زنان در راهی می‌رفتم در یک سوی مسیرم شهر قرار داشت و در زیر پایم رودخانه. خسته بودم و بیمار، ایستادم و به آن سوی رود نگاه کردم، خورشید غروب می‌کرد. ابرها به رنگ سرخ همچون خون درآمده بودند. احساس کردم جیغی از دل این طبیعت گذشت به نظرم آمد از این جیغ آبستن شدم. این تصویر را کشیدم، ابرها را به رنگ خون واقعی کشیدم، رنگ‌ها جیغ می‌کشیدند. این بود که جیغ پدید آمد.» گالری ملی هنر امریکا، مجموعه‌یی از آثار مونک را در سوم سپتامبر سال جاری مصادف با دوازدهم شهریور ماه 96 نمایش خواهد داد. 

 

ارسال نظر