بدبوی گران‌قیمت

۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۰۱:۲۷:۵۵
کد خبر: ۱۰۵۶۰۲
بدبوی گران‌قیمت

گروه گوناگون  هر سال، نوسان قیمت محصولات کشاورزی، داستانی جدید خلق می‌کند. در 3 سال گذشته، بی‌خریدار ماندن پیاز به جایی رسید که دولت برای جبران ضرر و زیان کشاورزان، اقدام به خرید تضمینی این محصول کرد.

در این 3 سال در بسیاری از مواقع به سبب نبود بازار، پیاز از روی زمین جمع‌آوری نمی‌شد و در نهایت تمایل کشاورزان برای کاشت پیاز از بین رفت. هنوز ماجرای کاهش قیمت در سال‌های اخیر تمام نشده بود که افزایش یک‌باره نرخ پیاز، حاشیه‌های بسیاری را ایجاد کرد. در اوج افزایش قیمت پیاز، این محصول تا 3 قیمت واقعی خود در بازار معامله می‌شد.

بسیاری از کارشناسان، الگوی کشت را مهم‌ترین عاملی می‌دانند که می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در قیمت محصولات داشته باشد. افزایش ناگهانی قیمت پیاز، به جایی رسید که وزیر جهاد کشاورزی را وادار به پاسخگویی درباره رشد قیمت برخی محصولات کشاورزی کرد.

او در 28 تیر 96، بازار سیاه و فعالیت دلالان، همچنین کاهش تولید برخی محصولات را علت اصلی افزایش قیمت دانست.

در تازه‌ترین آمار به دست آمده، روند رشد قیمت پیاز از آخر اردیبهشت 95 تا اواسط مرداد 96 بررسی شده است.

در آخرین روز سال گذشته، هر کیلوگرم پیاز در بازارهای خرده‌فروشی تهران، بیش از هزارو500 تومان به فروش می‌رسید. قیمت این محصول تا اسفند 95، نوسان چندانی نداشت و در این ماه، هر کیلوگرم پیاز معادل هزارو500 تومان فروخته شد.

طبق گزارش‌های به دست آمده، افزایش قیمت این محصول کشاورزی، از اواخر اسفند 95 آغاز شد و بدون وقفه تاکنون ادامه داشته است.

در آخرین روزهای سال گذشته، قیمت این محصول در هر کیلوگرم افزایش یافته و نزدیک به هزارو700 تومان فروخته شد. قیمت این محصول تا اردیبهشت 92 مرز 2هزار تومان را در هر کیلوگرم رد کرد و در مدت کمتر از 2 هفته به بیش از 2هزارو500 تومان رسید. تا پایان خرداد ماه نیز، خبری از کاهش قیمت پیاز در بازارهای خرده‌فروشی تهران نبود.

طبق آمار به دست آمده، هر کیلوگرم پیاز در 19 خرداد 96 حدود 3هزار تومان به فروش می‌رسید. در همین زمان بود که رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از بالا بودن قیمت پیاز تا آخر خرداد خبر داد و گفت: تا 15 روز آینده که پیازهای تولید شده در فلاورجان اصفهان وارد میادین تره‌بار شود و قیمت‌ها کاهش یابد، وضعیت قیمت پیاز در بازار به همین منوال خواهد بود. به نظر می‌رسد که این پیش‌بینی برای کاهش قیمت پیاز در میادین تره‌بار، تنها برای چند روز به واقعیت پیوست و حدود 15 روز قیمت‌ فروش این محصول، به میزان اندکی کاهش یافت. در اوایل تیر 96، همچنان بازار خرده‌فروشی در تهران شاهد افزایش قیمت پیاز بود. طبق گزارش‌های به‌دست آمده در این زمان، قیمت هرکیلوگرم پیاز از مرز 3هزار تومان گذشت و در پایان تیر 96، به 4هزار تومان در هر کیلوگرم رسید. در همین زمان بود که رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از کاهش ۵۰۰ تومانی قیمت پیاز در بازار خبر داد و گفت که با توجه به ورود تولیدات جدید از مناطق مختلف، پیش‌بینی می‌شود تا ۱۵ روز دیگر قیمت این محصول تا حدود ۱۰۰۰ تومان نیز کاهش یابد. با این‌حال، افزایش قیمت پیاز متوقف نشد و عبور قیمت این محصول از مرز 4هزار تومان در اواخر مرداد سال جاری، واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت.

رییس اتحادیه محصولات کشاورزی، افزایش قیمت پیاز را کمبود تولید و عرضه نسبت به تقاضا اعلام کرد و خواستار ارائه الگوی مناسب کشت از سوی وزارت جهاد کشاورزی شد. رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز از مکاتبات این کمیسیون با رییس‌جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی و رییس‌ ستاد تنظیم بازار برای کاهش و کنترل قیمت کالاهای اساسی خبر داد. طبق گزارش‌های به دست آمده، تداوم افزایش قیمت کالاهای اساسی، دهک‌های پایین جامعه را با مشکلاتی مواجه و فشار مضاعفی بر خانواده‌های کم‌درآمد وارد می‌کند.

 

ارسال نظر