صدرنشین‌های عصر دیپلماسی

۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۸۶۲
صدرنشین‌های عصر دیپلماسی

گروه گوناگون  سیاست خارجی از مهم‌ترین مباحث کشورها در حوزه روابط بین‌الملل است که در فرآیند شکل‌گیری آن حوادث متعددی تاثیرگذار هستند. طبق تازه‌ترین ارزیابی‌های ارائه شده، امریکا در صدر کشورهایی است که بیشترین روابط دیپلماتیک را دارند. این کشور با بیش از 271سفارتخانه، کمیسیون‌های عالی و دفتر نمایندگی در سراسر جهان، بیشترین روابط بین‌الملل را با کشورها به ثبت رسانده است. هرچند که دونالد ترامپ، وعده‌های بسیاری برای تبدیل امریکا به قدرتمندترین کشور جهان داده بود، اما آمار نشان می‌دهد که پیش از این نیز در تاریخ معاصر، این کشور به صورت غیررسمی، در بسیاری امور نقشی تعیین‌کننده در جهان داشته است. به گفته تحلیلگران معمولا کشورهایی باعث جهت‌گیری سیاست‌های بین‌المللی می‌شوند که دارای قدرت به معنای کنترل تفکر و امور دیگر کشورها باشد. همچنین بسیاری از تحقیق‌ها نشان می‌دهد که پس از حادثه تروریستی 11سپتامبر 2001، ساختار نظام بین‌المللی بیش از گذشته تثبیت و ماهیت و شرایط حاکم بر این نظام که تاثیر تعیین‌کننده‌یی در شکل دادن به سیاست‌های امریکا دارد، استحکام تئوریک یافته است. فرانسه دومین کشوری است که توانسته با 267سفارتخانه و نمایندگی در جهان بزرگ‌ترین رقیب امریکا در روابط دیپلماتیک با دیگر کشورها باشد. طبق اظهارات امانوئل ماکرون، روابط فرانسه با کشورهای دیگر در سال‌های پیش‌رو شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد. رییس‌جمهوری منتخب فرانسه، پیش از این اعلام کرده بود که با دولت‌های اتحادیه اروپا و ناتو هماهنگی‌های بیشتری خواهد داشت و خواستار مذاکره دوباره با اتحادیه اروپا برای ایجاد پیوندهای بیشتر با این کشورهاست. چین سومین کشوری است که پس از امریکا و فرانسه، بیشترین ارتباط‌های دیپلماتیک را دارد. سیاست خارجی این کشور از سال 1949 تاکنون تحولات بسیاری داشته است. وجود گرایش‌های ایدئولوژیک در آغاز انقلاب چین و اتخاذ سیاست‌های انزواگرایی، امروزه به استمرار سیاست‌ خارجی بدون تنش و مسالمت‌آمیز تبدیل شده است. این کشور در حال حاضر حدود 258سفارتخانه، کمیسیون عالی و دفتر نمایندگی در سراسر جهان دارد. طبق آمار روسیه با 243سفارتخانه، کمیسیون و دفتر نمایندگی رتبه چهارم در روابط دیپلماتیک را به خود اختصاص داده است. به نظر می‌رسد با برنامه‌های پوتین، روابط خارجی این کشور بیش از گذشته تقویت شود. ولادیمیر پوتین در نخستین قدم پس از ریاست‌جمهوری با ارائه مجموعه‌یی از استراتژی‌های جدید مانند هماهنگی بیشتر با دنیای غرب و تلاش برای ایجاد ائتلاف‌های منطقه‌یی و بین‌المللی به دنبال احیای امپراتوری روسیه است. او خط‌مشی سیاست خارجی روسیه را بر اساس توسعه کشور در مسائل بین‌المللی مشخص کرده است.

هرچند که بسیاری از کارشناسان هشدار داده‌اند که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این کشور منزوی خواهد شد، اما آماری که از تعداد سفارتخانه‌های این کشور به دست آمده، نشان می‌دهد که بریتانیا همچنان روابط دیپلماتیک خود را حفظ کرده است. باید منتظر بود تا مشخص شود پس از برگزیت، 236 سفارتخانه بریتانیا در سایر کشورها تا چه تعدادی کاهش یا افزایش می‌یابد.

ترکیه نیز تا سال 2011، موفقیت‌های بسیاری در کاهش تنش و مشکلات با همسایگان خود داشت و این به معنی موفقیت راهبردی در سیاست ‌خارجی ترکیه بود. با ظهور بحران‌های شمال آفریقا و خاورمیانه به‌خصوص کشورهای سوریه و عراق، ترکیه بر سر دوراهی کاهش تنش‌ها و سهم‌خواهی در بحران سوریه و عراق قرار گرفت. با این‌ حال این کشور با 225سفارتخانه در سراسر جهان در میان کشورهای با بیشترین روابط دیپلماتیک قرار دارد.

آن‌طور که در این گزارش آمده، برزیل و آلمان نیز به ترتیب با 222 و 218سفارتخانه در سراسر جهان در میان کشورهایی قرار گرفتند که بیشترین روابط دیپلماتیک را دارند.

چنانکه گزارش‌ها نشان می‌دهند، امروزه روابط دیپلماتیک بین کشورها بر موضوعاتی مانند روابط تجاری، مناسبات فرهنگی و علمی تمرکز دارد؛ موضوعی که در گذشته تنها به روابط شخصی و خانوادگی پادشاهان با یکدیگر یا جنگ و صلح مربوط می‌شد.

 

 

ارسال نظر