خانه ابتهاج در چند قدمی ثبت ملی

۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۱۹
خانه ابتهاج در چند قدمی ثبت ملی

«پرونده ثبت ملی خانه ابتهاج در استان گیلان تحویل شورای ثبت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شده و کارشناسان درحال فراهم کردن زمینه ثبت ملی این خانه با ارزش هستند.»

به گزارش ایسنا ۲۷خرداد ماه با انتشار یک خبر از سوی تعدادی از همشهری‌های «هوشنگ ابتهاج» در رشت، که احتمال تخریب خانه این غزل‌سرای پیشکسوت را مطرح می‌کردند، زنگ خطر نسبت به ثبت ملی نبودن این بنا فکرها را به این سمت برد که می‌تواند در معرض تخریب ناگهانی قرار گیرد.

این درحالی است که در آن شرایط میراث فرهنگی استان گیلان معتقد بود نخست باید تعلق این بنا به خانواده ابتهاج تایید شود. حتی شهرداری رشت اعلام کرد ما زیاد راهکار قانونی قاطعی نداریم، مگر اینکه مراجع میراث فرهنگی اعلام کنند این ملک واجد ارزش‌های تاریخی و فرهنگی است.

بالاخره مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان خبر از گذراندن مراحل آخر ثبت خانه تاریخی «ابتهاج» در بافت تاریخی گیلان خبر داد.

 رضا علیزاده در این باره اعلام کرد: پرونده ثبت ملی خانه «ابتهاج» تحویل شورای ثبت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شده است و کارشناسان درحال فراهم کردن زمینه ثبت ملی این خانه با ارزش هستند.

او با بیان اینکه همه‌ مدارک و مستندات موجود برای بررسی در اختیار شورای ثبت قرار گرفته است، افزود: روز شنبه ۲۰مرداد نیز یکی از کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی برای بررسی چند مورد بنای ثبتی و خانه «ابتهاج» به استان گیلان می‌آید. او درباره‌ تصمیمی که پیش از این مطرح می‌شد و مالک بنا برای خانه ابتهاج گرفته است نیز توضیح داد: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با مالک بنا و شهرداری منطقه صحبت کرده و همه مجموعه نسبت به هر نوع دست‌اندازی و اتفاقی درباره این بنای تاریخی حساس شده‌اند. در واقع می‌دانند که کوچک‌ترین دست‌اندازی و مداخله به بنای تاریخی «ابتهاج» پیگیری حقوقی می‌شود.

 

ارسال نظر