آنچه امریکایی‌ها در مقابل پیونگ‌ یانگ می‌خواهند

۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۱۶
آنچه امریکایی‌ها در مقابل پیونگ‌ یانگ می‌خواهند

گروه گوناگون|

در هفته‌های اخیر، تنش میان امریکا و کره‌شمالی افزایش چشمگیری داشت تا حدی که رییس‌جمهوری امریکا اعلام کرده که اگر کره شمالی امریکا را تهدید کند با آتش و خشم روبه‌رو خواهد بود. کره‌شمالی نیز این صحبت ترامپ را بی‌پاسخ نگذاشته و اعلام کرده که در حال آماده‌سازی طرح احتمالی حمله به اطراف جزیره گوام است. در شمال این جزیره، واشنگتن دارای پایگاهی هوایی است که از آن برای حملات نظامی در دوره جنگ ویتنام هم استفاده می‌کرد. در جنوب آن نیز پایگاهی دریایی قرار داشته و گارد ساحلی امریکا نیز فعالیت دارند. در مجموع، حدود 6 هزار نیروی نظامی ایالات متحده در این جزیره کوچک مستقر هستند.

طبق نظر اکثریت امریکایی‌ها، تنها راه‌حل این بحران، ادامه تحریم‌هاست تا باعث متوقف کردن برنامه هسته‌یی کره شمالی شوند. طبق گزارش شورای جهانی امور شیکاگو، بسیاری از امریکایی‌ها می‌خواهند تحریم‌های اقتصادی علیه کره‌شمالی سنگین‌تر شود. پیش از این نیز اعضای شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا به برقراری تحریم‌های اقتصادی علیه کره شمالی رای داده بودند. هرچند که به نظر کارشناسان نمی‌توان با کمک تحریم به تغییر موضع پیونگ یانگ در خصوص سلاح هسته‌یی دست یافت اما طبق آمار به دست آمده، حدود 76‌درصد از امریکایی‌ها خواستار تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه کره‌شمالی هستند. 68‌درصد نیز می‌خواهند این تحریم‌ها در مورد شرکت‌های چینی که با کره‌ شمالی ارتباط دارند نیز اعمال شود. آنها تاثیر تحریم‌های اقتصادی را در صورتی برای متوقف کردن برنامه‌های هسته‌یی کره‌شمالی مفید می‌دانند که بتوانند این کشور را به معنای واقعی محاصره اقتصادی کنند. حدود 90‌درصد از تجارت کره شمالی با چین صورت می‌گیرد. آن‌طور که در این گزارش اعلام شده اگر تحریم شرکای تجاری چینی این کشور افزایش یابد، می‌تواند کره‌شمالی را منزوی‌تر کند. در این میان 40‌درصد از امریکایی‌ها، حملات هوایی به تاسیسات هسته‌یی کره‌شمالی را از مهم‌ترین عوامل بازدارنده این کشور در مقابل برنامه‌های هسته‌یی می‌دانند. همچنین حدود 28‌درصد از امریکایی‌ها، رای به حملات زمینی به تاسیسات هسته‌یی کره‌‌شمالی داده‌اند. هرچند که طبق بسیاری از گزارش‌ها ترامپ به خوبی می‌داند که هر درگیری نظامی با پیونگ‌ یانگ، هشداری برای وقوع جنگ جهانی خواهد بود. در واقع آن‌طور که آمار نیز نشان می‌دهد، اقدام نظامی گزینه‌یی است که با موافقت روبه‌رو شده است. در این میان 21‌درصد از امریکایی‌ها نیز، کره‌شمالی را در صورتی می‌پذیرند که با داشتن همین میزان سلاح‌های هسته‌یی تولید بیشتر را متوقف کند؛ به نظر آنها کره‌شمالی در صورت توقف تولید می‌تواند به ارتقای علمی خود در این زمینه بپردازد. در مقابل تنها 11‌درصد از امریکایی‌ها قبول دارند که کره‌شمالی می‌تواند به تولید سلاح‌های هسته‌یی خود ادامه دهد. به نظر می‌رسد این افراد در صورتی می‌پذیرند کره‌شمالی به تولید سلاح‌های هسته‌یی خود ادامه دهد که تکنولوژی خود را در این زمینه ارتقا ندهد.

طبق نظر بسیاری از کارشناسان، کره‌شمالی در حالی به تهدید نظامی امریکا روی آورده که امریکا، یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌ها را در سراسر جهان دارد. شاید در نگاه اول این تهدیدات کره‌شمالی، خیال‌پردازی به نظر برسد اما وزیر دفاع امریکا، تهدیدهای این کشور را «جدی» اعلام کرده است. برخی نیز واقعی بودن این تهدیدات را به علت توانایی کره‌شمالی در به کار‌گیری سلاح هسته‌یی می‌دانند، اما بسیاری از گزارش‌ها نشان می‌دهد که ارتش کره شمالی دارای امکانات بیشتری است که به این کشور نیروی مضاعفی برای عملیات می‌بخشد.

 

ارسال نظر