رشد هشدارهای گرافیکی ضد دخانیات

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۳۴
رشد هشدارهای گرافیکی ضد دخانیات

گروه گوناگون|

 تحقیقات نشان می‌دهد که تبلیغات ضدسیگار می‌تواند تاثیر قابل‌ توجهی داشته باشد که حتی انسان‌ها را از کشیدن سیگار بازدازند. طبق رویکرد تبلیغات با نگاه منع مصرف دخانیات - طرحی که «کنوانسیون چارچوب کنترل دخانیات» سازمان بهداشت جهانی ارائه داده- یک عکس می‌تواند گویای هزار کلمه باشد. الزام تبلیغات ضدسیگار برای نخستین بار در سال 2000 در کانادا مطرح شد. پس از آن 77کشور دیگر موافقت‌ کردند از تصاویر گرافیکی برای نمایش معایب سیگار کشیدن در بسته‌بندی‌های توتون و تنباکو استفاده کنند.

با این حال تا سال 2008 تنها 14کشور در بسته‌بندی‌های توتون و تنباکو از تبلیغات ضد دخانیات استفاده می‌کردند. در سال 2010 تعداد کشورهایی که ملزم به استفاده از تبلیغات ضد دخانیات شدند به 18کشور افزایش یافت. در سال 2012 با توجه به سخت‌گیری‌های بیشتر سازمان بهداشت جهانی، تعداد کشورهایی که از تبلیغات ضدسیگار استفاده می‌کردند، افزایش یافت. در این سال حدود 30کشور با استفاده از تصاویر گرافیکی به بیان مضرات استفاده از دخانیات می‌پرداختند. همچنین در این سال در کشورهایی مانند بریتانیا، مغازه‌های بزرگ و سوپر‌مارکت‌ها ملزم شدند که سیگار و دخانیات را به دور از دید انظار عمومی قرار دهند.

در سال 2014 تعداد پوسترها و آگهی‌های تبلیغاتی ضدسیگار کشیدن در کشورهای مختلف افزایش یافت. در این سال کمپین‌های بسیاری توسط گرافیست‌ها به راه افتاد که در آن به بیان مضرات استفاده از سیگار و دخانیات پرداخته می‌شد. همچنین در این سال علاوه بر اینکه بسیاری از شرکت‌ها به رواج استفاده از سیگارهای الکترونیکی برای کمک به ترک سیگار پرداختند، میلیون‌ها دلار برای آگهی‌های ضد مصرف دخانیات هزینه شد. در سال 2014 حدود 44کشور به قانون استفاده از تبلیغات ضد دخانیات پیوستند. در تمام این سال‌ها، سازمان بهداشت جهانی علاوه بر اینکه به پیوستن کشورها به طرح تبلیغات ضد دخانیات اصرار داشت، قوانین جدیدتری نیز وضع کرد؛ براساس این طرح‌ها، تبلیغات و فروش سیگار تنها با بسته‌بندی‌های ساده می‌توانست انجام شود.

در واقع چهره‌ پر زرق و برق و ادعاهایی که مشتری‌ها را جذب خرید دخانیات می‌کرد به تاکتیک‌های شوک‌دهنده و بهداشتی تبدیل شد که مصرف‌کنندگان را در برابر مضرات دخانیات قرار می‌داد و درنهایت در سال 2016 حدود 78کشور از تبلیغات ضد دخانیات استفاده کردند. به نظر می‌رسد، فعالیت‌های سازمان بهداشتی جهان تقریبا نیمی از جمعیت مصرف‌کننده دخانیات در جهان را در معرض تاکتیک‌های شوک‌دهنده قرار داد. علاوه بر این تبلیغات در بسیاری از کشورها نیز افزایش قیمت و مالیات‌های سنگین بر دخانیات همچنین محدودیت استعمال دخانیات در محیط‌های عمومی از دیگر فعالیت‌هایی است که برخی از کشورها بر آن تاکید دارند.

سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. طبق آمار جهانی سالانه در هر 6 ثانیه یک نفر جان خود را از دست می‌دهد که حدود 6 میلیون نفر در سال می‌شود. در این میان بیش از 5 میلیون نفر از این افراد بر اثر کشیدن سیگار جان خود را از دست می‌دهند و بیش از 600 هزار نفر آنها افراد غیرسیگاری‌اند که بدون اراده خود در معرض خطر مرگ و میرند. اگر سطح مصرف فعلی ادامه پیدا کند، تعداد مرگ و میر تا سال 2020 به 10میلیون نفر می‌رسد. بر این اساس اینکه کمپین‌های تبلیغاتی برای ترک سیگار تبلیغاتی راه‌اندازی کنند واقعا امیدوار‌کننده است و می‌تواند ایده خوبی برای آگاه کردن مردم در سراسر جهان باشد.

 

ارسال نظر