منشور کوروش در جشن‌های روز استقلال در امریکا

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۰:۴۸:۵۲
کد خبر: ۱۰۲۵۳۳
منشور کوروش در جشن‌های روز استقلال در امریکا

گروهی از ایرانی‌های مقیم امریکا یک مجسمه الهام‌ گرفته از منشور کوروش را به مناسبت جشن‌های روز استقلال در امریکا به شهر لس‌آنجلس هدیه کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از لس‌آنجلس‌تایمز این مجسمه که توسط بنیاد ایرانی-امریکایی فرهنگ و با کمک بالغ بر 2.5میلیون دلار بیش از یک میلیون نفر از کشورهای مختلف ساخته شده با نام «مجسمه آزادی» در بلوار سانتامونیکا در لس‌آنجلس رونمایی شد.

این مجسمه با وزن حدود ۱۰تن از سنگ تراورتن و توسط یک هنرمند طراح بریتانیایی- سریلانکایی به نام «سیسیل بالموند» طراحی و ساخته شده که طرح وی از میان ۳۰۰طرح دیگر انتخاب شده است.

به گزارش ایسنا، این مجسمه ۲.۲میلیون دلاری درحالی با همت ایرانیان مقیم امریکا ساخته شده که دولت ایالات متحده امریکا تاکنون دو بار با وضع قوانین مهاجرتی، صدور ویزا برای اتباع چند کشور اسلامی ازجمله ایران را متوقف کرده است. استوانه کوروش بزرگ یا منشور حقوق بشرِ کوروش، لوحی از گل پخته است که در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به‌ فرمان کوروش بزرگ هخامنشی پادشاه و بنیانگذار شاهنشاهی هخامنشی نگاشته شده است. به‌تازگی بخش‌هایی از نسخه دیگری از متن استوانه روی دو قطعه لوح گلی در مجموعه بابلی موزه بریتانیا شناخته شده که بازمانده نسخه بایگانی شده همین استوانه است. متن استوانه کوروش در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها و برخی کتب به نحوهای مختلفی بازتاب داده شده است. برخی از ترجمه‌ها ارتباطی با متن اصلی ندارند و حاصل اندیشه‌های برخی نویسندگان معاصر هستند. این استوانه تاکنون توسط 3پژوهشگر ایرانی به صورت مستقیم از روی متن بابلی به زبان فارسی ترجمه شده است.

 

ارسال نظر