تبعات اخبار ضد و نقیض در خصوص بورس

۱۴۰۱/۱۱/۰۴ - ۰۹:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۰۸۳
تبعات اخبار ضد و نقیض در خصوص بورس

محسن عباسی| این روزها اخبار ضد و نقیضی در خصوص بازار سرمایه به گوش می‌رسد، از یک طرف موضوع عرضه خودرو در بورس باعث حرف و حدیث‌های فراوانی شده و از سوی دیگر بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌خواهند بدانند، تاثیر نوسانات اقتصادی اخیر بازارها در بازار سهام چگونه بازتاب پیدا می‌کند. اهمیت رونمایی از این داده‌های اطلاعاتی در آن است که مشخص می‌کند سرمایه‌گذاران در دورنمای بازار چه احتمالاتی را در بازار سرمایه پیش رو دارند.

به‌ طور کلی تصمیمات ضد و نقیض به اقتصاد و نظم و نظامات بازارها آسیب می‌زند. تصمیم‌سازی در خصوص ورود یا عدم ورود خودرو به بورس در حوزه تصمیمات شورای عالی بورس است و سایر نهادها و ارگان‌ها نباید به صورت دستوری در این زمینه ابهام‌افکنی کنند.

طی روزهای اخیر شاخص کل در مسیر ورود به منطقه‌ مقاومتی در محدوده‌ یک میلیون و 710 تا یک میلیون و 760 است. هسته مقاومتی این بازار هم حول و حوش یک میلیون و 730 قرار می‌گیرد. اما پرسش کلیدی آن است که با نزدیک‌تر شدن به این منطقه مقاومتی بازار چگونه واکنش نشان می‌دهد؟ واقع آن است که هرچه به این منطقه نزدیک‌تر شویم نوسانات بازار شدت خواهد گرفت و عرضه‌ها در بازار افزایش می‌یابد در عین حال شاخص می‌تواند از این منطقه هم عبور کند و اعداد بالاتری را ثبت کند، اما این عبور نیازمند افزایش قابل ملاحظه حجم و ارزش معاملات و حرکت دسته‌جمعی گروه‌های بزرگ بازار نظیر پالایشی و خودرو و فلزات و بانک و پتروشیمی و... است.

بنابراین اگر ضعفی در روندها مشاهده شود احتمال برگشت شاخص برای کسب نیروی دوباره محتمل است. این آیند و روندها، شمایل تازه‌ای به بازار می‌بخشد و احتمالات تازه‌ای را شکل می‌دهد. بنابراین سرمایه‌گذارانی که قصد کنشگری در بازار را دارند باید با داده‌های اطلاعاتی دقیق‌تری در این بازار عمل کنند. در خصوص نحوه کنشگری بازار سرمایه و رمزارزها شخصا نظراتی دارم که تلاش می‌کنم آن را در چند بند بیان کنم:

1- عمده‌ گروه‌های بزرگ بازار در حال حاضر ورود جدید ندارند. یعنی در این قیمت‌ها و با این آرایش شاخص کل ورود پول جدید برای خرید سهام جدید بزرگ توصیه نمی‌شود. گروه‌های خودرویی و بانکی و حتی پالایشی 30 - 20 درصد زیر قیمت‌های فعلی در یکی دو ماه گذشته باید خرید می‌شدند و الان جذابیت قیمتی سهام بزرگ کاهش یافته است. اهمیت این داده‌های اطلاعاتی با توجه به اتفاقاتی که قرار است در خصوص عرضه خودرو در بورس شکل بگیرد هم قابل توجه است.

2- اما تیپ‌های مختلف سرمایه‌گذار چگونه می‌توانند مطالبات خود را در یان بازار محقق کنند؟ به نظرم اگر سرمایه‌گذاری نیاز به وجه نقد دارد، روزهای آینده بهترین و امن‌ترین زمان برای کاهش اعتبارات و تامین نقدینگی مورد نیازش است. این روند البته در خصوص افراد مختلف با ایده‌های متفاوت ممکن است فرق کند. چشم‌انداز بلندمدت یا کوتاه‌مدت داشتن در بازار ممکن است نسخه‌ها را دچار تغییر سازد.

3- نظر شخصی من (همان طور که پیش از این هم عرض کردم) این است که شاخص یک شاخه ‌اصلاحی میانه پیش رو دارد که از اعداد ذکر شده روند اصلاحی شروع خواهد شد و بعد از آن قوی‌ترین شاخص صعودی بعد از ریزش‌های ۱۳۹۹ را در بازار شاهد خواهیم بود. این ریزش‌ها بدون تردید تبعاتی را ایجاد خواهد کرد، بنابراین سرمایه‌گذاران با درک شرایط تازه و با جمع‌آوری اطلاعات حداکثری باید در این بازارحضور داشته باشند. 

4-  در خصوص بازار کریپتو هم باید در نظر داشت به زودی احتمالا یک موج حرکتی قوی در آلت‌کوین‌‌ها اتفاق خواهد افتاد (حدودا به مدت دو ماه) و بیت‌کوین هم احتمالا تا حوالی 28 هزار دلار رشد خواهد کرد و دوباره شاهد ریزش بیت‌کوین به حوالی 12 هزار الی 14 هزار دلار خواهیم بود.

بدون تردید مجموعه این داده‌های اطلاعاتی، احتمالاتی ممکن هستند و یک متغیر ممکن است، آنها را دچار تغییر و تحول سازند. بنابراین حاضران در بازار باید تلاش کنند داده‌های مستند را از مراجع مختلف کسب کرده و بعد در بازار حاضر شوند.

 

ارسال نظر