آشفتگی فضای اطراف و اختلالات سلامت روان

۱۴۰۱/۱۰/۲۴ - ۱۰:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۵۲۱
آشفتگی فضای اطراف و اختلالات سلامت روان

بهار بهادری| تحقیقات نشان داده است که محیط فیزیکی به‌طور قابل‌توجهی می‌توانند اثرات منفی بر سطح استرس و اضطراب ما داشته باشند. برای مغز، به‌هم‌ریختگی نشان‌دهنده کار ناتمام است و این مساله می‌تواند برای برخی افراد بسیار استرس‌زا باشد.

در یک محیط نامرتب ممکن است احساس کنیم کنترل شخصی کمتری داریم و کمتر می‌توانیم بر محیط خود تأثیر بگذاریم و این به عنوان یک «تهدید کنترلی» عمل می‌کند. این تهدید پایدار، سلامت روانی ما را تحلیل می‌برد؛ انحراف توجه- هوشیاری و نظارت مستمر، خود منجر به شکست خودتنظیمی می‌شود و درنهایت می‌تواند باعث اضطراب شود.

محیط اطراف شما اغلب نشان‌دهنده ذهن شماست. فضای به‌هم‌ریخته به این معنی است که شما ذهنی درهم‌وبرهم دارید. این می‌تواند تمرکز را کاهش دهد و باعث شود که هنگام انجام کارهای ضروری، نتوانید تمرکز کافی داشته باشید. به عبارت دیگرمحیط تمیز بر سلامت جسمانی نیز تأثیر می‌گذارد.

طبق مطالعه‌ای که توسط نیکول کیث، پرفسور دانشگاه ایندیانا انجام شد، افرادی که خانه‌های تمیزی دارند نسبت به کسانی که خانه‌های نامرتب دارند، سالم‌تر هستند. افزایش استرس مرتبط با بی‌نظمی می‌تواند تأثیر عمیقی بر فشارخون، بیماری قلبی و افزایش وزن داشته باشد. علاوه بر این، خستگی ذهنی مرتبط با یک فضای نامرتب می‌تواند انگیزه شما را برای فعال بودن کمتر کند. همچنین زندگی طولانی‌مدت در یک فضای نامرتب اغلب می‌تواند منجر به‌سلامت جسمانی ضعیف‌تر شود.

شواهد نشان می‌دهد کودکانی که در خانواده‌های منظم‌تر بزرگ‌شده‌اند ممکن است در مدرسه و کار موفق‌تر باشند. یک مطالعه طولی نشان داد که رتبه‌بندی والدین از تمیزی خانه‌هایشان با درآمد آنها، سطح تحصیلات فرزندانشان و درآمد فرزندانشان در ۲۵ سال بعد مرتبط است. تحقیقات مختلف نظم خانه را با رشد توانایی‌های خواندن و نوشتن در کودکان مرتبط کرده‌اند.

بنابراین، ممکن است افرادی که خانه‌های مرتب‌تری دارند، وظیفه‌شناسی بیشتری داشته باشند و این ویژگی‌ها را به فرزندان خود منتقل کنند. کودکان خردسال نسبت به محیط خود حساس هستند و محیط‌های پر سروصدا، محیط‌های شلوغ و محیط‌هایی که افراد زیادی در آن رفت‌وآمد می‌کنند، می‌تواند بر رشد کودکان تأثیر منفی بگذارد.

محیط خانه همچنین می‌تواند بر زندگی اجتماعی و شبکه حمایتی کودکان، احساس انزوا، احساس کنترل و سایر پیامدهای سلامت روان تأثیر بگذارد. خانه مکانی برای کودکان است تا احساس امنیت و آرامش کنند و برای بزرگسالان هم همین‌طور است. با توجه به اینکه محیط‌های نامرتب و آشفته با کاهش سلامت روانی مرتبط است، منطقی است که حفظ یک‌ خانه و محل کار مرتب اثر معکوس داشته باشد.

اگر می‌خواهید از سلامت روان برخوردار باشید باید محیط زندگی خود را از آشفتگی نجات دهید، شاید تمیز کردن کل خانه برایتان کاری طاقت فرسا باشد، اما می‌توانید با منطقه‌بندی کردن خانه و مرتب کردن هر منطقه در یک روز به نظمی که برای آرامش فکری به آن احتیاج دارید دست پیدا کنید. به هر حال هر چه هرج و مرج در اطراف شما بیشتر باشد، استرس و فشار روانی بیشتری را به خود وارد می‌کنید. بسیاری از خانواده‌ها در این رابطه با فرزندان خود مشکل دارند، اما اگر فرزندان نظم را در والدین خود ببینند به‌طور غریزی آن را فرا گرفته و انجام می‌دهند.

بسیاری از والدین و به خصوص مادران مرتب کردن فضای بازی کودکان را خود انجام می‌دهند، این روش کاملا اشتباه است، شما باید کاری کنید که فرزندتان یاد بگیرد فضای بازی خود را مرتب کند. این کار را می‌توانید با ترتیب دادن یک بازی تازه به او آموزش دهید. مساله اینجاست که آشفتگی ذهنی حاصل از آشفتگی محیط تاثیر پایداری بر روان انسان‌ها می‌گذارد و در روند زندگی اخلال ایجاد می‌کند. برای بسیاری از افراد، حفظ یک‌خانه مرتب‌ مهم‌تر از ایجاد تغییرات کوچک است اما برای برخی، خلاص شدن از شر به‌هم‌ریختگی می‌تواند فوق‌العاده دشوار و حتی ناراحت‌کننده باشد و گاهی این مساله می‌تواند نشانه‌دهنده یک مشکل سلامت روان باشد. به عنوان‌مثال، افسردگی همراه با علائمی مانند خستگی مفرط، عدم تمرکز و از دست دادن علاقه به فعالیت‌های معمول است که می‌تواند صرف زمان و انرژی موردنیاز برای حفظ یک‌خانه تمیز و منظم را دشوار کند.

در موارد دیگر، افرادی که تمیز کردن را ناراحت‌کننده می‌دانند، ممکن است دچار اختلال احتکار یا اختلال وابستگی به اشیاء شوند. این‌یک وضعیت سلامت روان قابل‌تشخیص است که خلاص شدن از دست اموال را حتی اگر ارزش کمی داشته باشد دشوار می‌کند و منجر به درهم‌وبرهم شدن فضاهای زندگی می‌شود.

برخی افراد از اینکه وسایل کهنه و بلااستفاده را دور بریزند، ناراحت می‌شوند، در حالی که خالی کردن فضا از لوازمی که نیازی به آن ندارید می‌تواند ذهن شما را از انباشتگی خلاص کرده و باعث آرامش روحی و روانی‌تان شود. به هر حال آشفتگی فضای اطراف افراد به هر دلیلی که باشد نشان از اختلالاتی در سلامت روان فرد دارد.

 

ارسال نظر