وضعیت دوگانه بازار

۱۴۰۱/۰۹/۲۱ - ۰۳:۳۱:۱۹
کد خبر: ۱۹۵۲۴۵
وضعیت 
دوگانه بازار

حسین مریدسادات

بازار سرمایه در حال حاضر به دو دسته نمادهای شاخص‌ساز و سایر سهام متوسط و کوچک تقسیم شده است. این دو دسته رفتاری جدا از هم را روی تابلوی معاملات ثبت می‌کنند. شاخص‌سازها به جز گروه خودرو که اخبار مثبتی اطراف آن مخابره می‌شود، وارد فاز اصلاح شده‌اند.

به‌طور مثال بحث قطع گاز صنعت پتروشیمی و پالایشی‌ها چشم‌انداز خوبی برای زمستان در پیش برای این صنایع ترسیم نمی‌کند. در گروه بانکی فعلا اهالی بازار اقبالی نسبت به آنها نشان نمی‌دهند و در گروه فلزات اساسی، در بازار کامودیتی‌ها اخبار مطلوبی شنیده نمی‌شود.

در کل نمادهای شاخص‌ساز در فاز اصلاح زمانی هستند و نه اصلاح قیمتی. این دو مولفه را باید از یکدیگر جدا دید. بازار در این اعداد و ارقام فروشنده سنگینی در جریان معاملات امروز نداشته و این نکته امیدوار‌کننده‌ای است که بورس پس از یک رالی صعودی در حال ساختن یک Base برای رالی صعودی بعدی‌ است که با افزایش حجم و ارزش معاملات احتمالا رقم خواهد خورد. شاخص کل به محدوده مقاومتی یک میلیون و 430 هزار واحدی قرار گرفته است و به جز گروه خودرو، صنایع دیگر وارد فاز اصلاح زمانی شده‌اند و شاید منتظر یک خبر خوب از سوی محورهای موثر بر بازار که فعلا فضای مبهمی دارند، هستند. اگر در صنعت خودرو، نمادهای مهمی نظیر خودرو و خساپا موفق به شکست مقاومت‌های خود شوند (خودرو مقاومت 270 تومانی و خساپا محدوده مقاومتی 250 تومانی) شاخص کل از مقاومت یک میلیون و 430 هزار واحد عبور خواهد کرد.

 شاخص کل هموزن شاهد یک رفتار متفاوت از شاخص کل بورس هستیم. یعنی بعد از یک رالی شارپ که این شاخص را به محدوده 410 هزار واحد رساند، سهام موثر در شاخص ذکر شده وارد یک اصلاح زمانی خیلی مختصر و کوتاه شدند. سپس مجددا رالی پرقدرت صعودی خود را ادامه دادند. در حال حاضر شاخص کل هموزن وارد فاز جدیدی برای شکار مقاومت 450 هزار واحدی شده است. در حال حاضر و در شرایط اینچنین بازار سرمایه، پول بیشتر در صنایع کوچک و متوسط بورس در حال گردش است. البته به جز گروه خودرو که اقبال عمومی نسبت به آنها وجود دارد. توصیه‌ای که می‌توان در چنین شرایطی به مخاطبان بازار سرمایه داشت این است که  در صف خرید سهامی که رشد سنگین و عجیبی را پشت سر گذاشته‌اند نروند تا به بلای بانک رسالت با نماد «وسالت» دچار نشوند. اصل سهامدارای فراموش شده و جای تعجب دارد که با ۸۰ درصد منفی بودن بازار سرمایه، چگونه شاخص کل در این اعداد و ارقام قرار دارد. کماکان فروش اوراق در بازار سرمایه وجود دارد و باید دید با این وضعیت پیش آمده نمادهای منفی در بازار خریداری دارد یا خیر! بازار سرمایه در یک بلاتکلیفی است و وضعیت این بلاتکلیفی با افزایش حجم و ازرش معاملات مشخص می‌شود.

 

 

ارسال نظر