صحن خونین شاهچراغ

۱۴۰۱/۰۸/۰۵ - ۰۲:۳۳:۲۰
کد خبر: ۱۹۳۷۵۹
صحن خونین شاهچراغ

غروب دیروزچهارشنبه یک فرد مسلح حین ورود به حرم مطهر شاه‌چراغ به سمت زائران رگبار گلوله بست.

هرچند منابع مختلف پس از این حادثه گزارشات مختلفی درباره ابعاد این حادثه ذکر کردند اما به نظر می‌رسد که بر اثر این حمله تروریستی 15 زائر شهید و 40 نفر مجروح شده‌اند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس از تیراندازی تروریستی در حرم شاهچراغ(ع) زمان نماز مغرب وعشاء خبر داد. اسماعیل محبی‌پور بیان کرد: متاسفانه شامگاه امشب چهارشنبه ٤ آبان تیراندازی تروریسی در حرم شاه‌چراغ‌(ع)، موجب کشته و زخمی شدن تعدادی ازشهروندان شده است. او ادامه داد: تعدادی کشته شده‌اند که آمار آنها مشخص نیست. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس اعلام کرد: محیط تحت کنترل است و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام می‌شود. فرمانده انتظامی فارس اعلام کرد: حادثه تروریستی شاه چراغ حوالی اذان مغرب حادث شد و بلافاصله نیروهای واکنش سریع پلیس وارد عمل شدند. سردار سرتیپ رهام‌بخش حبیبی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کردکه در این حادثه براساس بررسی‌های پلیس یک تروریست با اسلحه ابتداخدام مقابل باب‌الرضا(ع) را هدف قرار داده و وارد صحن شده و به سمت زائرین و مجاورین تیراندازی کرده است. وی اعلام کرد: تیم واکنش سریع پلیس بلافاصله وارد شده و پس از مجروح کردن تروریست، او رادستگیرکردند. حبیبی در مورد تعداد زخمی و مجروح شده‌ آماری را اعلام نکرد و افزود: مردم به سمت صحن شاه چراغ رفتند و آنجا ازدحام جمعیت است. مسوولان از مردم درخواست کردند که به سمت حرم نروند و اخبار را از طریق رسانه‌های رسمی دنبال کنند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان فارس نیز در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: از بین شهدای این حادثه دو نفر کودک هستند.

اسماعیل محبی‌پور خاطرنشان کرد: مصدومان این حادثه به بیمارستان‌های شهید رجایی، نمازی و مسلمین انتقال داده شدند. احتمال افزایش آمار مصدومان وجود دارد. به گفته فرمانده انتظامی فارس، عامل اصلی حمله تروریستی عصر دیروزحرم شاه‌چراغ(ع) در شیراز که دستگیر شده است، هم‌اینک در حال بازجویی است. سردار سرتیپ رهام‌بخش حبیبی شامگاه چهارشنبه بیان کرد: بعد از این اقدام تروریستی، نیروی واکنش سریع فراجا به سرعت وارد عمل شد و عامل اصلی اقدام تروریستی را مجروح و دستگیر کرد. او اظهار کرد: هم‌اینک عامل تروریستی در حال مداوا و بازجویی است. فرمانده انتظامی فارس که در محل حرم مطهر شاه‌چراغ(ع) حضورداشت، ابراز کرد: بنا بر آنچه از تصاویر به دست آمده است عامل اصلی این حمله که یک نفر بوده، دستگیر شده است. معاون سیاسی، امنیتی واجتماعی استانداری فارس نیز گفت: شمار شهدای اقدام تروریستی حرم مطهر شاه‌چراغ(ع) در شیراز به ۱۵ نفر رسید. اسماعیل محبی‌پور بیان کرد: در نتیجه این اقدام تروریستی که ساعاتی پیش روی داد، همچنین ۲۷ نفر زخمی شدند. فرمانده انتظامی فارس گفت: در پی حمله تروریستی سه فرد مسلح با اسلحه جنگی به حرم مطهر شاه‌چراغ(ع) و کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان، در حال حاضر تمام راه‌های ارتباطی به حرم مسدود است. سردار رهام‌بخش حبیبی شامگاه چهارشنبه با اعلام خبر فوق، از مردم خواست از حرکت به سمت حرم مطهر خودداری کنند. او ادامه داد: در این حادثه تکفیری - تروریستی تاکنون حدود ۴۰ نفر زخمی شده‌اند.  

فرمانده انتظامی فارس خاطرنشان کرد: حال هفت نفر از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است. در پی حادثه تروریستی شیراز، آستان مقدس امامزاده‌صالح(ع) به دلیل حفظ امنیت زائران تعطیل شد. همچنین اعلام شد که تردد در حرم شاه‌عبدالعظیم شهر ری نیز محدود شده است. پس از این حمله تروریستی، رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نهادهای امنیتی و انتظامی با جدیت نسبت به شناسایی عاملان و آمران حادثه خونین در حرم شاه‌چراغ اقدام کرده و مراکز درمانی در رسیدگی به وضعیت مجروحان و مصدومان عمل کنند.

متن پیام محمدباقر قالیباف در پی حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ به شرح زیر است: 

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

وقوع حادثه تروریستی در حرم مطهر احمدبن‌موسی علیه‌السلام که منجربه شهادت و مجروحیت جمعی از زائران و هموطنان عزیز شد موجب تاسف و تاثر گردید.

در روزهای اخیر که یادآور جنگ احزاب و صف‌آرایی همه‌جانبه دشمنان است، آنان با تمام توان و ظرفیت‌ خویش نتوانستند به اهداف شوم خود دست یابند؛ اما این‌بار با اقدامی به

 شیوه تروریست‌های تکفیری و با شلیک گلوله به روی مردم مظلوم‌، بی‌دفاع و متدین، آنان را به خاک و خون کشاندند و نشان دادند اصل و اساس کینه و عداوت آنان با دیانت مردم است‌. 

این فاجعه دلخراش اتمام حجتی است با همه کسانی که در هفته‌های گذشته با ایجاد ناآرامی، زمینه را برای توطئه‌های دشمن فراهم کردند.

ملت شریف ایران ثابت کرده‌اند با این‌گونه اقدامات ذلیلانه و ناجوانمردانه، از پای ننشسته و ذره‌ای از مواضع انقلابی خویش عقب‌نشینی نخواهندکرد.

لازم است نهادهای امنیتی و انتظامی با جدیت نسبت به شناسایی عاملان و آمران این حادثه خونین اقدام کرده و مراکز درمانی در رسیدگی به وضعیت مجروحان و مصدومان عمل کنند.

ضمن عرض تسلیت به پیشگاه حضرت ولی‌عصر ارواحنا له‌الفدا، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مردم ولایت‌مدار ایران و خانواده‌های شهدای این حادثه، برای ارواح طیبه شهیدان والامقام علو درجات و رضوان الهی وبرای مجروحین و مصدومین شفای عاجل و کامل را از درگاه خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

 

ارسال نظر