مرکزی برای تسهیل ارتباطات

۱۴۰۱/۰۷/۲۰ - ۰۲:۳۷:۰۹
کد خبر: ۱۹۳۲۸۶

در پی انتشار گزارشی در روزنامه تعادل درباره محدودیت‌های فضای مجازی وزارت ارتباطات جوابیه‌ای را به دفتر نشریه ارسال کرده است که در زیر می‌خوانید:

جناب آقای حضرتی

مدیرمسوول محترم روزنامه تعادل

با سلام و احترام

پیرو مطلب منتشره در آن روزنامه وزین تحت عنوان «طرح‌های بلندپروازانه برای مصادره فضای مجازی» مورخ 18/7/1401 به پیوست توضیحاتی ارسال می‌شود. خواهشمند است جهت تنویر افکار عمومی دستور فرمایید نسبت به انتشار آن اقدام لازم را به عمل آورند.

با گسترش روزافزون کاربردهای فناوری اطلاعات خدمات بسیاری برای فراهم آوردن زمینه زندگی با رفاه بیشتر برای مردم در دسترس قرار گرفته است که از آن جمله می‌توان به خدمات بانکی اشاره کرد.

در این خصوص می‌توان از حوزه فناوری‌های بانکی به ایجاد شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی (شتاب) در کشور اشاره کرد. تا پیش از به وجود آمدن این شبکه دارندگان کارت‌های هر بانک فقط امکان جابه‌جایی پول در حساب‌های همان بانک را داشتند و برای انتقال پول به حسابی که متعلق به بانکی دیگر است می‌بایست حضورا به بانک مراجعه می‌کردند. با ایجاد شبکه شتاب به راحتی می‌توانید انتقال‌های بین بانکی را انجام دهید. یا در حوزه دیگر، می‌توان به شبکه یکپارچه میان اپراتورهای موبایل که این امکان را فراهم کرده تا کاربر از طریق یک سیم‌کارت با سایر کاربرانی که از اپراتورهای دیگر استفاده می‌کنند تماس برقرار کند و دیگر نیازی نیست مردم برای ارتباط با کاربران اپراتورهای دیگر، سیم‌کارت مخصوص آن اپراتور را داشته باشند، اشاره کرد. در واقع، امروزه ارتباطات چندجانبه میان اپراتورهای موبایل امروز امر بدیهی به شمار می‌رود.

مثال سوم نیز پروتکل‌های ارسال پست الکترونیکی است. امروزه نیاز نیست برای ارسال ایمیل به شخصی که حساب کاربری در جیمیل دارد لزوما نیاز به داشتن یک حساب کاربری در جیمیل نیست. به دلیل وجود یک پروتکل و استاندارد واحد پیام‌رسانی بین سرویس‌دهندگان پست الکترونیک به راحتی می‌توانید تبادل پیام بین سرویس‌دهندگان مختلف را داشته باشید. لازم به ذکر است که ایده وجود ارتباط بین پیام‌رسان‌ها، ایده‌ای است که چندین سال است پژوهشگران شرکت‌ها و دولت‌های مختلف به آن پرداخته‌اند و راهکارهایی نیز ارائه شده است. اهمیت این موضوع به حدی است که اتحادیه اروپا نیز قوانینی تحت عنوان DMA‌ در جهت ملزم کردن پیام‌رسان‌ها به همکاری با هم وضع کرده است. این موضوع در داخل کشور نیز چند سالی است که مطرح شده اما به دلیل وجود پیچیدگی‌های فنی و کسب و کاری تاکنون محقق نشده است.

در همین راستا، در حوزه پیام‌رسان‌های داخلی و به منظور ارتباط آسان‌تر کاربران این پلتفرم‌ها با هم، برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد یک گذرگاه تبادل پیام صورت گرفته است. این گذرگاه قرار است این امکان را برای کاربرانی که از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند فراهم کند تا در فاز نخست امکان تبادل پیام متنی و عکس میان یکدیگر داشته باشند و در گام بعدی بتواند از خدمات کاربردی الکترونیکی که هر یک از پیام‌رسان‌ها جداگانه روی پلتفرم خود ارایه می‌دهند به راحتی استفاده کند. پیش از این، طرح‌هایی از سوی برخی پیام‌رسان‌های داخلی پیشنهاد شده بود تا پلتفرمی طراحی گردد تا مدیریت تبادل اطلاعات میان کاربران را مدیریت کند که با در نظر گرفتن منافع کاربران، مورد تایید قرار نگرفت و مقرر شد تنها یک گذرگاه به منظور تبادل اطلاعات بدون امکان ذخیره‌سازی داده ایجاد شود. در واقع وزارت ارتباطات در تلاش است با ایجاد زیرساخت مورد نیاز این امکان را جهت تسهیل ارتباط بین کاربران پیام‌رسان‌های مختلف داخلی فراهم آورد. بر همین اساس، شرح خدمات ایجاد و توسعه این گذرگاه در حال تهیه است تا با بهره‌گیری از توانمندی‌های بخش خصوصی داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان و راهبری دولت این کار جنبه عملیاتی پیدا کند. امیدواریم با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم از یکسو و تلاش پیام‌رسان‌های داخلی برای ارایه سرویس‌های کاربردی از سوی دیگر، زمینه بهره‌گیری بیش از پیش کاربران از خدمات الکترونیکی فراهم شود.

مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

 

 

ارسال نظر