ایرلاین‌ها در انتظار افزایش 30 درصدی نرخ پروازها

۱۴۰۱/۰۷/۰۹ - ۰۶:۳۲:۱۲
کد خبر: ۱۹۲۹۸۷

درحالی پیش‌تر رییس سازمان هواپیمایی کشوری افزایش ۳۰ درصدی بلیت هواپیما را رد کرده بود که بار دیگر زمزمه افزایش قیمت شنیده می‌شوددر این حال، مسوولان سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این باره اظهارنظر نمی‌کنند.

اواسط مردادماه امسال رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه «از افزایش 30 درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی جلوگیری کرده‌ایم» گفت: برخی ایرلاین‌ها عمدا در حال زمین‌گیر کردن هواپیماها هستند. محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به مصوبه سه ماه پیش برای افزایش 30 درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط شورای عالی هواپیمایی، اظهار کرد: سه ماه است که این کار را متوقف کرده‌ایم. وی ادامه داد: در این بین برخی شرکت‌‌های هواپیمایی به‌طور غیرمستقیم هواپیماهای خود را زمین‌گیر می‌کنند. وی در این باره توضیح داد: به همین دلیل نیز بلیت پرواز به سختی تهیه می‌شود. در زمان حاضر حدود 115 فروند از ناوگان مسافری کشور فعال است. این در حالی است که ناوگان هوایی مسافربری کشور دارای حدود 400 فروند هواپیماست. به گزارش تسنیم، رییس کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به اینکه آیا برخی شرکت‌های هواپیمایی عمدا در حال زمین‌گیر کردن ناوگان خود برای فشار جهت افزایش قیمت‌ها هستند، گفت: دلیل زمین‌گیر شدن هواپیماها ترکیبی از اقدامات عمدی و غیرعمدی است. به‌عبارت دیگر ایرلاین‌ها از یک طرف می‌گویند قطعه نداریم و قطعات معیوب شده است. هم اینکه به‌دنبال افزایش قیمت بلیت پروازها هستند. رضایی کوچی در پاسخ به این پرسش که مجلس تا چه زمانی می‌تواند در برابر افزایش قیمت بلیت پروازها مقاومت کنند، اضافه کرد: این افزایش 30 درصدی در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده و ایرلاین‌ها در انتظار ابلاغ آن هستند. وی با یادآوری اینکه ایرلاین‌ها برای یک ساعت پرواز حدود 930 هزار تومان دریافت می‌کنند، تصریح کرد: با افزایش 30 درصدی یک ساعت پرواز به حدود 1.2 میلیون تومان افزایش می‌یابد، البته این در صورتی است که شرکت‌ها تخلف نکنند.

  انکار سازمان هواپیمایی کشوری

این در حالی بود که 2 هفته بعد، رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه امسال افزایش قیمت‌ها را در همه حوزه‌ها داشته‌ایم، گفت: دی‌ماه سال گذشته 15 درصد قیمت بلیت را کاهش دادیم و در سایت ایرلاین‌ها آن را همچنان کنترل می‌کنیم. محمد محمدی‌بخش افزود: شرکت‌های هواپیمایی با توجه به تمام اتفاقات روی داده در حوزه‌های مختلف و افزایش قیمت‌ها که در صنعت هوانوردی وجود دارد، درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را داشته‌اند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: این درخواست در شورای عالی هواپیمایی مطرح شده که در صورت نهایی شدن آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. محمد‌ی بخش در پاسخ به اینکه افزایش 30 درصدی قیمت بلیت هواپیما را تایید می‌کنید، گفت: این عدد را تایید نمی‌کنیم. بر اساس این گزارش، طی روزهای اخیر اتفاقاتی در بخش حمل‌ونقل هوایی کشور روی داده که شائبه عملیاتی شدن افزایش 30 درصدی قیمت بلیت هواپیما را افزایش داده است. یکی آنکه انجمن شرکت‌های هواپیمایی لیست قیمت پروازهای داخلی را از سایت خود حذف کرده است. به‌طور معمول این انجمن پیش از افزایش نرخ، برای بارگذاری لیست جدید فایل قیمت‌ها را از آیکون نرخ بلیت سایت به نشانی aira.ir حذف می‌کند. نکته دیگر عدم پاسخگوی رییس و دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی است. تماس‌های مکرر خبرنگار تسنیم با دبیر و رییس این انجمن تا لحظه تنظیم این گزارش نتیجه‌ای در بر نداشته است. از سوی دیگر مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری هستند که گویا با همدیگر به سفر رفته‌اند. تلفن همراه هیچکدام از مسوولان این سازمان از جمله رییس، معاون هوانوردی و سخنگو طی دیروز و امروز (جمعه 8 مهر 1401) در دسترس نیست.

  لندینگ رایگان برای هواپیماهای ایرانی در قطر 

در تحولی هوایی دیگری، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان بخش‌های مختلف این وزارتخانه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: قطر برای لندینگ یک هواپیما در ایام جام جهانی ۲۰۲۲ حدود ۱۰ هزار دلار دریافت می‌کند ولی این رقم برای ایران تقریبا مجانی شده است و آنها پولی دریافت نمی‌کنند. به گزارش ایسنا، قاسمی در ارتباط با سوالی درباره میزان آمادگی طرف قطری برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در ناوگان حمل‌ونقل هوایی و دریایی ایران جهت جابه‌جایی مسافران در ایام جام جهانی فوتبال عنوان کرد: ما از نظر تعداد پرواز تقریبا محدودیتی نداریم و با قطری‌ها در این خصوص به توافق رسیده‌ایم.  

آنها برای لندینگ یک هواپیما در ایام جام جهانی حدود ۱۰ هزار دلار دریافت می‌کنند ولی این رقم برای ایران تقریبا مجانی شده است و پولی دریافت نمی‌کنند. وزیر راه و شهرسازی افزود: در زمینه جابه‌جایی هموطنانی که قصد تماشای مسابقات جام جهانی را در قطر دارند، ما محدودیت آن‌چنانی نداریم و فکر می‌کنم مشکل خاصی نداشته باشیم. به زودی هم به اتفاق مسوولان وزارت ورزش و جوانان سفری به قطر خواهیم داشت. پیش‌بینی شده است دو نمایشگاه یکی در زمینه گردشگری و دیگری در زمینه صنایع‌ های‌تک در آن ایام در جنوب کشور برگزار شود. قاسمی در پاسخ به اینکه طرف قطری عنوان کرده است به شرط اقامت سه روز در قطر، بلیت بازی‌های جام جهانی را به متقاضیان ایرانی می‌فروشد، گفت: ایرانی‌ها می‌توانند صبح با استفاده از کشتی کروز به قطر مسافرت کنند و بازی موردنظرشان را تماشا کنند و شب به کشور برگردند. همچنین تماشاگران خارجی می‌توانند با استفاده از هواپیماهای شاتل ما و انتخاب کیش به عنوان محل اقامت‌شان، بازی‌ موردنظرشان را تماشا کنند و به کشور مبدا خود برگردند. چون به هر حال اقامت در قطر، اقامت گرانی است. وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تداوم فروش بلیت‌های دونرخی برای گردشگران خارجی توسط برخی ایرلاین‌ها به‌رغم تاکید مسوولان وزارت راه، بر برخورد با متخلفین در این زمینه، بار دیگر تاکید کرد: اگر گزارشی در این زمینه وجود دارد، حتما به ما بدهید تا رسیدگی کنیم. فروش بلیت دونرخی در داخل کشور تخلف است و ما حتما با آن برخورد می‌کنیم.

 

ارسال نظر