وضعیت بورس مطلوب است

۱۴۰۱/۰۶/۲۸ - ۰۰:۳۲:۳۵
کد خبر: ۱۹۲۷۱۵
وضعیت 
بورس مطلوب است

حمیدرضا جیهانی

رکود بازارهای جهانی حتما رویدادی منفی برای بازار سرمایه ما خواهد بود؛ چرا که سیاست‌های فدرال‌رزرو تعیین‌کننده فضای اقتصادی امریکا بوده و اقتصاد جهانی را هم با سیاست‌های خود تحت تاثیر قرار می‌دهد. فدرال‌رزرو در دوران شیوع  کرونا با تزریق نقدینگی، سعی در مدیریت بازارها داشت و حالا از طریق افزایش نرخ بهره، تلاش می‌کند دوباره اقتصاد جهانی را مدیریت کند؛ اما شاهد آن هستیم که رکود به تدریج بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. از سوی دیگر برخی مسائل در اقتصاد چین، چشم‌انداز آینده کامودیتی را تا حدودی تیره و تار کرده است. البته جنگ بین روسیه و اوکراین احتمالا به نفت و  فرآورده‌های نفتی مجال کاهش قیمت زیادی نداده و نفت در کوتاه‌مدت قیمت‌های پایین‌تر از ۸۵ دلار را نخواهد دید. اما با توجه به رکود در اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا در بازار کامودیتی‌ها، کاهش قیمت‌های جهانی محصولات فلزی و معدنی محتمل است.

حدود ۶۰ درصد از بازار سرمایه ما مربوط به سهام  شرکت‌های صادرات‌محور بوده و رکود در بازارهای جهانی، سودآوری این شرکت‌ها را متاثر خواهد کرد. ضمن اینکه پایان جنگ روسیه و اوکراین شرایط را برای صنایع کامودیتی‌محور بازار سرمایه سخت‌تر خواهد کرد (هر چند به پایان یافتن مناقشات در کوتاه‌مدت خوشبین نیستم). با این  تفاسیر نگرانی بابت تاثیر منفی رکود در بازارهای جهانی بر روی بازار سرمایه منطقی است. نکته اینجاست که حاشیه سود اکثر شرکت‌های کامودیتی‌محور بازار سرمایه مناسب بوده و در صورت کاهش  قیمت‌های جهانی، شاید حاشیه سود این شرکت‌ها کمی کاهش یابد، ولی اثر جدی روی روند بازار سرمایه ما نخواهد داشت. مشکل اصلی بازار سرمایه ما، رکود در اقتصاد جهانی نیست. 

ارزش  پایین معاملات نشان از عدم خوشبینی سرمایه‌گذاران به آینده بازار سرمایه دارد. از منظر تحلیلی نسبت P/E میانگین بازار سرمایه در محدوده ۶ الی ۷  قرار دارد که کاملا منطقی است. برآورد می‌شود گزارش‌های ۶ ماهه خوبی از سودآوری شرکت‌ها منتشر شود و اگر سرکوب قیمت‌ها توسط دولت صورت نگیرد، برخی گروه‌ها همچون غذایی‌ها پتانسیل رشد سودآوری در نیمه دوم سال را هم دارند؛ ولی با وجود مناسب بودن وضعیت اکثر سهم‌ها از نگاه تحلیلی، فعلا از سوی سرمایه‌گذاران رغبتی برای خرید و ورود نقدینگی جدید به این بازار مشاهده نمی‌شود.

 

ارسال نظر