صنایع در انتظار ورود پول

۱۴۰۱/۰۶/۲۴ - ۰۰:۳۰:۲۲
کد خبر: ۱۹۲۶۳۲
صنایع 
در انتظار ورود پول
محمد ابراهیم سماوی

وضعیت پیچیده کامودیتی‌ها با توجه به سیاست‌های انقباضی اروپا و ایالات متحده و ترس از رکود چین به دلیل قرنطینه که در نهایت منجر به قیمت کامودیتی‌ها خواهد شد را می‌توان به عنوان یکی از عوامل عرضه بیش از تقاضا بالاخص برای صنایع کامودیتی‌محور در روزهای اخیر نام برد. به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل رکود بازار سرمایه در هفته‌های اخیر با توجه به ارزش معاملات پایین، اخبار ضد و نقیض در مورد برجام است. با توجه به ماهیت ترسوی پول و حجم نقدینگی، تا زمان بلاتکلیفی برجام نمی‌توان انتظار اتمام رکود بازار سرمایه را داشت. 

هر چند در شرایط فعلی بسیاری از سهام در محدوده ارزندگی مناسبی قرار دارند. اما سوخت مورد نیاز آنها  برای رشد که همان نقدینگی است در حال حاضر به دلیل سایه افکندن ابهامات بر سر بازار سرمایه، وجود ندارد. شرایط حال به گونهای است که بازار نسبت به پالسهای مثبت یا منفی ناشی از توافقات وزنی نمی‌دهد و مسیر رکودی خود را گاهی با نوسانات قیمتی و چرخش نقدینگی بین صنایع طی می‌کند. به صورت کلی می‌توان گفت که حجم نقدینگی کل بازارهای موازی و بازار سرمایه پارک شده است و در صورت تحرکات واقعی در بخش بین‌الملل می‌توان به تحرک معنادار بازارها امید داشت.

در این روزها حجم نقدینگی در بازارسرمایه به‌شدت کاهش پیدا کرده که ناشی از چند عامل است و مهم‌ترین عامل بی‌اعتمادی به بازارسرمایه است. 

یکی از این حوزه‌ها تصمیم‌گیری داخلی وزارت اقتصاد مانند تعلل در واگذاری خودروها و بحث نرخ بهره بین بانکی بود که از نظر روانی تاثیر منفی بر بازار سرمایه گذاشت چرا که طبق چارچوب‌هایی که وزیر اقتصاد مشخص کرده بود (سقف دالان نرخ بهره بین بانکی) حرکت نکرد. حوزه دیگر بی‌اعتمادی به بازار سرمایه مربوط به سیاست‌های خارجی است. 

ماهیت وجودی پول ترسو است بنابراین در این شرایط ابهامی طبیعی است که نقدینگی جذب بازارهای موازی مانند املاک شود چرا که بر اساس آمار ارایه شده نرخ مسکن در تیرماه با رشد بیش از ۵ درصدی همراه بوده است که خود گواهی بر ادعای فوق است.

این روزها دلارنیمایی محدوده ۲۶ هزار تومان را پشت سر گذاشته است، این مهم می‌تواند خبر خوبی برای کامودیتی‌محورها باشد اما متاسفانه همچنان اثرات اخبار منفی و ریسک‌های غیرسیستماتیک داخلی پررنگ‌تر است با این حال اگر نرخ ارز به محدوده ۲۹ هزار تومان ورود کند و به دلار بازارآزاد نزدیک‌تر شود می‌توان انتظار اتفاقات خوبی را داشت.

 

ارسال نظر